Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » The Railway Man -elokuvan ikäraja nousi

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

The Railway Man -elokuvan ikäraja nousi

Julkaistu: 11.04.2014 klo 12:29
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on omasta aloitteestaan 11.4.2014 uudelleenluokitellut elokuvan The Railway Man (2013). Kuvaohjelmaluokittelija oli 3.3.2014 arvioinut elokuvan haitalliseksi alle 12-vuotiaille sen sisältämän väkivallan ja ahdistavuuden vuoksi. KAVIn arvion mukaan elokuva sisältää yksityiskohtaista ja realistista hakkaamis- ja kidutusväkivaltaa. Niin itse väkivaltakohtaukset kuin läpi elokuvan pitkissä takaumissa jatkuva väkivallan ja väkivaltaisen kuoleman uhka ovat omiaan aiheuttamaan kouluikäisissä nuorissa ahdistusta, jota myös psyykkisen hajoamisen uhka korostaa. Elokuvan ikäraja on KAVIn uudelleenluokittelun jälkeen 16 sen ahdistavuuden ja väkivallan perusteella.

Erityisasiantuntija Teppo Esko
teppo.esko@kavi.fi
Erityisasiantuntija Anne Lind
anne.lind@kavi.fi

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki