Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tero Tähtinen ja Jyrki Vainonen johdattavat kirjoissaan Lohikäärmeen päivät ja Askelia Kiinaan sekä kävelyretkille

Basam Books

Julkaistu: 16.09.2014 klo 09:33
Julkaisija: Basam Books

Lohikäärmeen päivät – puoli vuotta Shanghaissa on esseistinen matkakirja, jossa kirjailija Tero Tähtinen vie lukijansa keskelle nousevan aasialaisen mammuttivaltion urbaania todellisuutta.

Samalla kun Tähtinen uppoutuu kiinan kielen, historian ja klassisen kiinalaisen runouden maailmoihin, hän pohtii nyky-Kiinan rynnistystä kohti ennennäkemätöntä vaurautta ja länsimaista elämäntapaa. Tutustuessaan shanghailaiseen arkeen Tähtinen pohtii Kiinaa suomalaisesta ja Suomea kiinalaisesta näkökulmasta. Tuloksena on syvällisiä pohdiskeluja itäisen ja läntisen kulttuuripiirin eroista.

Tero Tähtinen (s.1978) on tamperelainen kirjailija, suomentaja, kirjallisuudentutkija ja maailmanmatkaaja. Hän on aiemmin julkaissut kolme esseekokoelmaa.

Kirjailija Jyrki Vainosen teoksessa Askelia – kirjoituksia kävelemisestä pohditaan jalkaisin matkustamisen merkitystä. Vainosen matkassa kävellään niin Länsi-Afrikassa, Irlannissa, Tampereen Pyynikinharjulla kuin Kymenlaaksossakin.

Askeleet vievät myös syvälle muistoihin ja menneeseen aikaan. Vainonen pohtii kävelemisen merkitystä omassa elämässään, seuraa omia ja toisten kulkijoiden jalanjälkiä. Matkakumppaneikseen näiden esseiden lukija saa niin historiallisia henkilöitä kuin kaunokirjallisuuden hahmojakin.

Jyrki Vainonen (s. 1963) on Tampereen seudulla asuva kirjailija ja suomentaja.

Anna Ulvinen

anna.ulvinen@basambooks.fi

p.040 7453587

www.basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.