Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Teatteri 2.0 ja Vesa Tapio Valo saavat Kulttuurirahaston Olavi Veistäjän palkinnon 2013

Suomen Kulttuurirahasto

Julkaistu: 06.08.2013 klo 12:00
Julkaisija: Suomen Kulttuurirahasto

TIEDOTE, JULKAISUVAPAA TIISTAINA 6.8.2013 KLO 12

Suomen Kulttuurirahaston Olavi Veistäjän rahaston palkinnon saavat tänä vuonna Teatteri 2.0 sekä teatterinjohtaja Vesa Tapio Valo, molemmat 9.000 euroa. Palkinnot myönnetään valtakunnallisesti merkittävästä tuoreesta, ajankohtaisesta teatteriteosta, ja ne luovutetaan Tampereen teatterikesän avajaisissa tiistaina 6.8.2013 klo 12.

Ohjaaja Saana Lavasteen ja tuottaja Saara Rautavuoman vuonna 2010 perustama Teatteri 2.0 on osoittanut, että teatteri voi olla organisaatioltaan lähes höyhenenkevyt, ja se voi voi liikkua ja tehdä monimuotoista tuotantoyhteistyötä kenen kanssa tahansa missä tahansa tinkimättä taiteellisesta tasostaan. Teatteri 2.0:n voima on sen kyvyssä verkostoitua, etsiä yhteistyökumppaneita ja sitouttaa kumppaninsa. Lavaste ja Rautavuoma ovat kristallinkirkkaasti miettineet teatterinsa taiteelliset painopisteet. Teatteri on halunnut tarttua kotimaisiin nykyteksteihin ja hyödyntää työskentelyssään yhteisöteatterin tekniikoita. Tänä keväänä Helsingin rautatieaseman aulassa kantaesitetty Emilia Pöyhösen Kuka tahansa meistä -dokumentti Lavasteen ohjaamana Suomen Kansallisteatterin yhteistuotantona ja yhteistyössä VR:n kanssa toteutettuna näytti koskettavasti ja julkista tilaa hyödyntäen, miten ääritilaan joutunut ihminen haroo takaisin todellisuuteen.

Muissa produktioissaan Teatteri 2.0 on tarkastellut maanomistusta, ilmastonmuutosta sekä limittänyt maanviljelijöiden kanssa toteutettua yhteisöteatteriprojektia Pohjantähti-uustulkinnan kanssa. Seuraava, syksyllä valmistuva esitys käsittelee työelämän murrosta pätkätyöläisen arjen näkökulmasta.

Vesa Tapio Valo on työskennellyt vuodesta 2009 Seinäjoen kaupunginteatterin johtajana, minkä lisäksi hän on toiminut Seinäjoella myös ohjaajana, näytelmäkirjailijana, suomentajana ja dramaturgina. Seinäjoen kaupunginteatterin 50-vuotisjuhlavuonna 2013 Valo ohjasi Mozartin oopperan Ryöstö Seraljista pohjalaisversioksi ”Ryästö lakeurelta”.

Valo on harjoittanut älykästä ohjelmistopolitiikkaa ja kokonaisvaltaista ajattelua, lähestynyt ennakkoluulottomasti ja kunnianhimoisesti eri musiikkiteatterin lajeja, jalkauttanut teatteria kaupunkiinsa, kouluttanut henkilökuntaansa sekä tehnyt yhteistyötä Teatterikorkeakoulun ja Tampereen yliopiston Nätyn kanssa. Teatterin yhteisöteatterihankkeet ovat avanneet ovia uusille yleisöryhmille. Kaupunginteatterin kellaritilat saivat muuttua uudeksi kokeelliseksi näyttämöksi Verstaaksi, jossa tilat ja tekniikka ovat olleet myös nuorten käytettävissä. Verstas-näyttämö on tähän mennessä tuottanut neljä Suomen ensiesitystä, joista Veikko Nuutisen kirjoittama Myötätunto nähdään nyt myös Tampereen teatterikesässä. Ensi syksynä Verstaalla toteutuu yhteisöteatteriprojekti kehitysvammaisten kanssa.

Vesa Tapio Valo on toiminnallaan osoittanut, että työn kaupunginteatterissa ei tarvitse olla kaikkialla samanlaista. Teatterissa ei ole pelätty ulkomaisia klassikkoja tai nykynäytelmiä ja nuoria tekijöitä. Valon työskentelyä on kannattanut utelias liikkeelläolo ja ajatus siitä, että teatteria voidaan tehdä samanaikaisesti eri tavoin ja näin haastaa sekä tekijät että kokijat muuttumaan.

Palkintolautakunnan puheenjohtaja Outi Lahtinen, puh. 045 678 7065

Toiminnanjohtaja Saara Rautavuoma, Teatteri 2.0, puh. 050 302 0706

Teatterinjohtaja Vesa Tapio Valo, puh. 044 554 1900

Palkintolautakunta

Aamulehden pitkäaikaisen teatteritoimittajan ja kriitikon Olavi Veistäjän (1908-1988) rahaston palkintolautakuntaan kuuluivat toimittaja Kirsti Pohjonen (Alma Media); FL Outi Lahtinen (teatteriarvostelijat); kirjastoneuvos Tuula Martikainen (Tampereen Teatterikerho); johtaja Hanna Helavuori (Teatterin tiedotuskeskus) ja teatteriohjaaja Tiina Puumalainen (Tampereen Työväen Teatteri).

Aikaisemmat palkinnot:

2011

ohjaaja, näyttelijä ja näytelmäkirjailija Anna-Elina Lyytikäinen ja dramaturgi Seija Holma

2009

näyttelijä Heikki Kinnunen jaTeatteri Quo Vadiksen Pelastetaan Äiti -esityksen työryhmä

teatterinjohtaja, näyttelijä Esko Roine ja näytelmäkirjailija Laura Ruohonen

2005

näyttelijä, näytelmäkirjailija ja ohjaaja Leea Klemola ja näytelmäkirjailija, ohjaaja Sirkku Peltola

näyttelijä, ohjaaja Kari Heiskanen ja näytelmäkirjailija, ohjaaja Juha Jokela

2001

näytelmäkirjailija Kristian Smeds ja Teatteri Takomon Jumala on kauneus -työryhmä produktiosta Jumala on kauneus

1988