Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tanya Akhmetgalievan teoksissa yhdistyy tekstiilitaide ja grafiikka

Galerie Forsblom

Tanya Akhmetgalievan teoksissa yhdistyy tekstiilitaide ja grafiikka

Julkaistu: 04.03.2014 klo 12:00
Julkaisija: Galerie Forsblom

Tanya Akhmetgalieva: Hello World!Syndrome_9
Galerie Forsblom 14.3.–6.4.2014
Avajaiset taiteilijan läsnä ollessa 13.3. 2014 klo 17.00–19.00

Tanya Akhmetgalievan (s. 1983) uusien teosten keskiössä on digitalisoituneen nykymaailman vaikutus todellisuudenkuvaamme. Sosiaalinen media on luonut uudenlaisen, kiihkeän alustan arkitodellisuutemme reflektoimiselle ja omakuvamme muodostamiselle. Digitaalisessa maailmassa aika on tiivistynyttä – muutama tunti on jo pitkä aika. Akhmetgalieva tarkastelee teoksissaan ihmisten taipumusta jatkuvasti tallentaa ja jakaa kuvallisessa muodossa elämänsä pienimmätkin yksityiskohdat. Julkisen ja yksityisen rajat ovat muuttuneet häilyviksi ja individualismi on jyrkässä nousussa.

Akhmetgalieva paljastaa teknisen taituruutensa sekatekniikalla toteutetuissa teoksissaan. Hän maalaa ommellen ja sekoittaa vapaasti grafiikkaa ja tekstiilitaidetta. Taiteilijan väkevä kantaaottavuus on tallella uusissakin teoksissa. Hello World! -näyttelyn tilannekuvat pyöräilystä, lähikuvat uusista kengistä ja omakuvat kertovat itsensä korostamisen tarpeesta. Olemassaoloa todistetaan kiihkeästi lukuisten kuvallisten taltiointien kautta: ”Hei maailma! Minä täällä! Minä!” Virtuaalitodellisuudesta on muodostunut uudenlainen taistelukenttä, jossa kilpavälineenä ja kiinnostavuuden mittatikkuna toimii ihmisten yksityiselämä. Ompelemalla työstetyissä montaasimaisissa teoksissa voi nähdä rinnastuksen nykymaailman verkottumiseen. Ommeljälki kuvastaa osaltaan sitä, miten sosiaalinen media on punonut koko maailman globaaliksi kudelmaksi, yhdeksi vyyhdiksi.

Nuori taiteilija on saanut laajasti näkyvyyttä niin Venäjällä kuin kansainvälisestikin. Akhmetgalievan teoksia on mm. Saastamoisen säätiön kokoelmassa EMMAN Espoon modernin taiteen museossa sekä useissa yksityiskokoelmissa Euroopassa ja Venäjällä. Tanya Akhmetgalieva asuu ja työskentelee Pietarissa ja Moskovassa.

Lisätietoja taiteilijoista ja näyttelyistä
Galerie Forsblom, puh. 09 680 3700
Katja Räisänen: katja@galerieforsblom.com
Heli Lukkarinen: heli@galerieforsblom.com

Liitteenä olevan teoskuvan tiedot
Tanya Akhmetgalieva
Syndrome nro 9
Sekatekniikka (tekstiilit ja kirjonta)
200 x 200 cm
Photography © Jussi Tiainen

I sina verk förenar Tanya Akhmetgalieva textilkonst och grafik

Tanya Akhmetgalieva: Hello World!Syndrome_9
Galerie Forsblom 14.3.–6.4. 2014
Vernissage i närvaro av konstnären 13.3.2014 kl. 17.00–19.00

I centrum för Tanya Akhmetgalievas (f. 1983) nya verk står den digitaliserade nutidens inverkan på vår bild av verkligheten. Sociala medier har skapat nya, heta plattformar där vi kan reflektera över vår vardagsrealitet och utforma bilden av oss själva. I den digitala världen har tiden förtätats – ett par timmar är en lång tid. I sina verk utforskar Akhmetgalieva människans tendens att ständigt lägga upp och dela bilder på t.o.m. de allra minsta detaljerna ur livet. Gränserna mellan det privata och det offentliga har suddats ut och individualismen är på stark uppgång.

I sina verk i blandteknik visar Akhmetgalieva stor teknisk skicklighet. Hon målar genom att sy och blandar fritt grafik och textilkonst. Hennes tydliga ställningstaganden återkommer i de nya verken. I utställningen Hello World! skildrar situationsbilderna av cykling, närbilderna på nya skor och självporträtten behovet att lyfta fram sig själv. Man vittnar om sin tillvaro genom att maniskt lägga upp massvis med bilder: ”Hej världen! Här är jag! Jag!” Den virtuella verkligheten har gett upphov till ett nytt slagfält där människors privatliv tjänar som konkurrensmedel och mätsticka för attraktionskraften. I de montageliknande verken som hon bearbetar genom att sy kan man se en parallell till dagens nätverkande. Sytrådens spår avspeglar hur de sociala medierna har trasslat ihop hela världen till en global väv, till en enda härva.

Denna unga konstnär har fått stor uppmärksamhet både i Ryssland och internationellt. Akhmetgalievas verk finns bl.a. representerade i Saastamoinen stiftelsens samlingar på EMMA, Esbo moderna konstmuseum, och i ett flertal privata samlingar i Europa och Ryssland. Tanya Akhmetgalieva bor och arbetar i S:t Petersburg och Moskva.

Ytterligare information om konstnären och utställningen
Galerie Forsblom, tfn 09 680 3700
Katja Räisänen: katja@galerieforsblom.com
Heli Lukkarinen: heli@galerieforsblom.com

Information om verket
Tanya Akhmetgalieva
Syndrome nro 9
Blandteknik (tekstiler och broderi)
200 x 200 cm
Photography © Jussi Tiainen

Galerie Forsblom

Vuonna 1977 Turussa perustettu Galerie Forsblom sijaitsee nykyisin Helsingin keskustassa, historiallisesti merkittävässä Suomi-talossa. Vuodessa yli kaksikymmentä vaihtuvaa näyttelyä esittelevä galleria tunnetaan nimekkäistä ulkomaisista taiteilijoistaan. Kotimaista taidekenttää edustavat niin vakiintuneet kuin nuoretkin taiteilijat. Galerie Forsblom on aktiivisin kotimainen galleria kansainvälisillä taidemarkkinoilla osallistumalla vuosittain useille merkittäville taidemessuille.

Galerie Forsblom, som grundades 1977 i Åbo, ligger numera i det historiska Suomihuset mitt i Helsingfors pulserande centrum. Galleriet är känt för sina framstående utländska konstnärer och ordnar ett tjugotal varierande utställningar per år. Det finländska konstfältet representeras såväl av etablerade som av yngre konstnärer. Som det mest aktiva finländska galleriet på den internationella konstmarknaden deltar Galerie Forsblom varje år i flera betydelsefulla konstmässor.

www.galerieforsblom.com

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon