Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tanskalainen Vilhelm Hammershøi oli hiljaisuuden maalari – nyt esillä kirjassa ja näyttelyssä

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 03.02.2015 klo 10:08
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Juuri ilmestynyt taidejulkaisu Vilhelm Hammershøi – Hiljaisuuden maalari / Stillhetens målare esittelee vuosina 1864–1916 eläneen merkittävän tanskalaisen taidemaalarin tuotantoa. Hammershøi on esillä myös Amos Andersonin taidemuseon näyttelyssä.

Vilhelm Hammershøi oli radikaali edelläkävijä, jonka teoksia leimaa pyrkimys selkeyteen ja täsmällisyyteen. Hänet tunnetaan hiljaisuuden maalarina, jonka tuotantoon kuuluu lukuisten sisäkuvien ohella maisemia ja henkilökuvia. Maalauksille ovat ominaisia pehmeään valohämyyn kietoutunut melankolia, värityksen vaimeus, sommittelun geometria sekä valokuvan tarkkuus. Taiteilija etsi aiheensa omasta kodistaan tai kotikaupunkinsa Kööpenhaminan kaduilta.

Runsaasti kuvitetun, kaksikielisen kirjan runkona on kahden taidemaalarin, ruotsalaisen Ola Billgrenin ja suomalaisen Paul Osipowin kirjeenvaihto, joka paneutuu Hammershøjn taiteeseen ja sen taustoihin. Kirjaa täydentävät kriitikko ja kuraattori Timo Valjakan kirjoittama esittely taiteilijasta ja hänen tuotannostaan sekä tanskalaisen kuvataiteilija Per Kirkebyn kommenttipuheenvuoro.

Kirja kytkee Vilhelm Hammershøin tähän päivään ja osoittaa miksi historiallisesti tärkeä taiteilija on edelleen merkityksellinen sekä varhaisena edelläkävijänä että monen oman aikamme taiteilijan esikuvana.

Teos liittyy samannimiseen näyttelyyn, joka on esillä Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 6.2.–18.5.2015. Näyttelyn lehdistötilaisuus pidetään torstaina 5.2.2015 klo 11 museon tiloissa.

Timo Valjakka ja Susanna Luojus

Vilhelm Hammershøi

Hiljaisuuden maalari / Stillhetens målare

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2015 | 160 sivua | sidottu | nelivärikuvitettu

Arvostelukappaleet ja lisätiedot: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

Lehdistökuvat: www.amosanderson.fi > Medialle. Tunnus: Amosa, salasana: Nitram

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme. Kevään 2015 uutuusluettelo avautuu tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki