Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tampereen Työväen Teatterin Vanha päänäyttämö Eino Salmelaisen näyttämöksi

Tampereen Työväen Teatteri

Tampereen Työväen Teatterin Vanha päänäyttämö Eino Salmelaisen näyttämöksi

Julkaistu: 14.01.2014 klo 12:00
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Tampereen työväentalossa sijaitseva TTT:n Vanha päänäyttämö nimetään uudelleen Eino Salmelaisen näyttämöksi. Nimi palautetaan entiselleen syksyllä 2014 alkavan näytäntökauden alussa.

- Muutos kiteyttää osaltaan Tampereen Työväen Teatterin erityislaatua. Se liittyy käynnistämäämme laajempaan pohdiskeluun siitä, mitä työväen teatteri tarkoittaa nykypäivänä, sanoo TTT:n taiteellinen johtaja Maarit Pyökäri.

- Eino Salmelainen on Tampereen Työväen Teatterin ja koko Suomen teatteriperimässä keskeinen henkilö ja voimavara. Näyttämön nimenä Salmelainen on verevämpi kuin Vanha päänäyttämö, sanoo TTT:n toimitusjohtaja Kai Hintsanen.
- Katsomme tulevaisuuteen ja kunnioitamme perinteitä.

Vanhan päänäyttämön nimi säilyy käytössä kevään 2014 ajan. Muutos ei aiheuta toimenpiteitä lippuja ostaneille asiakkaille.

Eino Salmelainen

Professori, teatterineuvos, ohjaaja ja kirjailija Eino Johannes Salmelainen (1893 Ikaalinen – 1975 Tampere) kuuluu suomalaisen teatterin historian merkittävimpiin henkilöihin.  Hän toimi Tampereen Työväen Teatterin johtajana 1943–1966. Ennen teatteriuraansa Salmelainen toimi lehtimiehenä mm. Aamulehdessä ja Ilkassa. Salmelainen johti myös Tampereen Teatteria 1923–1934 ja Helsingin Kansanteatteria 1934–1940.

Toimitusjohtaja Kai Hintsanen, puh. 050 344 6215

Taiteellinen johtaja Maarit Pyökäri, puh. 050 352 1652