Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tampere-talon syksyn klassiset: Maineikas Israelin filharmoninen orkesteri Zubin Mehtan johdolla syyskuussa, sopraano Kiri Te Kanawa lokakuussa

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 19.03.2014 klo 06:00
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Tampere-talo tarjoaa kaksi klassisen musiikin kansainvälistä huippuvierailua tulevana syksynä. Israelin filharmoninen orkesteri (IPO) esiintyy 17. syyskuuta kuuluisan musiikillisen johtajansa Zubin Mehtan johdolla, ja hiljattain 70 vuotta täyttänyt, arvostettu sopraano Kiri Te Kanawa konsertoi 8. lokakuuta. Lipunmyynti molempiin konsertteihin alkaa maanantaina 24. maaliskuuta.

Maineikas intialaissyntyinen maestro Zubin Mehta (s. 1936) on yksi maailman kysytyimmistä orkesterien ja oopperoiden johtajista. Hän on tehnyt tiivistä yhteistyötä Israelin filharmonisen orkesterin (IPO) kanssa jo vuodesta 1967 ja toiminut vuodesta 1977 kokoonpanon musiikillisena johtajana. IPO:n menestystarinan juuret ovat perustamisvuodessa 1936.

IPO:n vaikuttavia konsertteja kuullaan säännöllisesti kaikissa keskeisissä maailman kulttuurikeskuksissa ja arvostetuilla festivaaleilla. Vuosien varrella IPO on esiintynyt yhdessä maailman nimekkäimpien kapellimestareiden ja solistien kanssa.

Mehta on johtanut IPO:ta tuhansia kertoja konserteissa, kiertueilla ja levytyksissä. Hän on toiminut myös lukuisten muiden nimekkäiden orkestereiden johtajana, saanut merkittäviä palkintoja ja kunnianosoituksia.

IPO:n ja Mehtan edellinen Suomen yhteisvierailu oli tiettävästi Rovaniemellä vuonna 1979.

Kiri Te Kanawa esittää suosikkiteoksiaan nuoren brittipianistin kanssa

Sopraano Kiri Te Kanawa täytti 6. maaliskuuta 70 vuotta. Hän on ilmoittanut vähentävänsä esiintymisiään entisestään. Te Kanawa esittää yhdessä brittipianisti Gary Matthewmanin (s.1979) kanssa suosikkiteoksiaan Mozartilta, Händeliltä, Lisztiltä, Puccinilta, Gusatavinolta ja Canteloubelta.

Te Kanawa on yksi kaikkien aikojen arvostetuimmista sopraanoista. Monipuolinen laulajatar on esittänyt klassisten ja tunnetuimpien oopperaroolien lisäksi myös populaarimusiikkia, esiintynyt kaikissa maailman johtavissa oopperataloissa ja laulanut lukuisten kuuluisien orkesterien ja kapellimestarien johdolla. Hän hurmaa edelleen upealla äänellään sekä loistavilla tulkinnoillaan. Ison-Britannian kuningatar Elisabet II on antanut uusiseelantilaissyntyiselle Te Kanawalle Dame-arvonimen.

Gary Matthewman kuuluu kotimaansa lahjakkaimpiin ja suosituimpiin nuoriin pianisteihin. Ensi kertaa Suomessa esiintyvä britti on ehtinyt jo valloittamaan isoja areenoita ympäri maailmaa. Hän on soittanut muiden muassa Carnegie Hallissa New Yorkissa sekä Wienissä, Berliinissä, Pekingissä ja Sydneyssä. Hän on säestänyt sellaisia kuuluisuuksia kuten Sir Thomas Allenia, Sumi Jo’ta, Mark Padmorea, Lisa Milneä, Kate Royalia ja Andrei Bondarenkoa.

Te Kanawa ja Matthewman nähtiin viime syksynä brittiläisessä Downton Abbey -sarjassa. Kaksikko esiintyi Suomessakin suositun sarjan neljännen tuotantokauden avausjaksossa.

Te Kanawa perusti vuonna 2004 nimeään kantavan säätiön, jonka tarkoituksena on tukea nuoria lahjakkaita uusiseelantilaisia laulajia ja muusikoita. Matthewman on osallistunut säätiön toimintaan opettamalla sen tukemia taiteilijoita. Te Kanawa on esiintynyt Tampere-talossa kaksi kertaa aikaisemmin vuosina 2010 ja 2006. Hän on alkuperäiseltä nimeltään Claire Mary Teresa Rawstron.

Molemmat konsertit ovat Tampere-talon omaa tuotantoa. Mehtan ja IPO:n vierailu on osa talon kansainvälisten konserttivierailujen sarjaa, jota tukevat Tampereen kaupunki ja Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto. Mehtan ja IPO:n konserttia tukevat lisäksi Israelin Suomen suurlähetystö, Gazit-Globe/CityCon ja Pirkanmaan liitto.

• Zubin Mehta & Israelin filharmoninen orkesteri, ke 17. syyskuuta 2014 klo 19, Iso sali
    Liput alk. 98/88/68 €
    rajoitettu määrä opiskelijalippuja 35 €
  • Kiri Te Kanawa, ke 8. lokakuuta 2014 klo 19, Iso sali
    Liput alk. 85/65/55 €
    tarjolla myös ruoka- ja viinitasting-paketit

Liput tulevat myyntiin maanantaina 24.3. Kanta-asiakkaat voivat ostaa ennakkoon Tampere-talon lipputoimistosta jo 20.‒21.3.

Kuvagalleriat:

Zubin Mehta & IPO

Kiri Te Kanawa & Gary Matthewman

Lisätietoja

Tuottaja Suvi Leinonen, puh. 03 243 4216, suvi.leinonen@tampere-talo.fi  (Zubin Mehta & IPO)

Ohjelmapäällikkö Marko Stenström, puh. 050 579 9226, marko.stenstrom@tampere-talo.fi (Kiri Te Kanawa)

Toimitusjohtaja Paulina Ahokas, puh. 040 5511 551, paulina.ahokas@tampere-talo.fi (Tampere-talon konserttivierailusarjat)

www.zubinmehta.net

www.kiritekanawa.org

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki