Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tampere-talon Pieni sali tulvillaan bluesia, jazzia ja ranskankielisiä laulelmia

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 16.10.2015 klo 09:07
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Loppusyksyn tunnelmallisten keikkojen sarjan aloittaa Aija Puurtinen, joka tulkitsee 24.10. amerikansuomalaisten tarinoita Rytmiraide All Starsin kanssa. Verneri Pohjola esittelee 19.11. uudistuneen kvartettinsa ja ylistetyn Bullhorn-albuminsa tuotoksia. Roots-musiikin merkeissä jatketaan 24.11., kun Hoedown esiintyy yhdessä Tuomari Nurmion alias Judge Bonen kanssa. Odotettu Irina Björklund täyttää Pienen salin 2.12.

Aija Puurtinen julkaisi viime keväänä Rytmiraide All Stars -yhtyeen kanssa albumin nimeltä Brooklynin satu. Se kertoo Pohjanmaalta Amerikkaan lähteneiden siirtolaisten tarinaa 1600-luvulta nykyhetkeen. Näitä tarinoita kuullaan lauantaina 24.10. Osa lauluista on suomeksi, osa amerikansuomalaisten finglishillä ja osa englanniksi.

Albumin syntytarina hakee vertaistaan. Kappaleet perustuvat vuonna 2012 Kurikassa Rytmiraide-festivaaleilla esitettyyn konserttiin. Festivaalin ydinryhmään kuuluva Jussi-Pekka Hakola sai idean tuottaa musiikillisen tarinan Amerikan siirtolaisista. Mukana oli myös muusikko-toimittaja Perttu Hemminki. Teoksen säveltäjiksi ja esittäjiksi saatiin mukaan amerikkalaisen musiikkiperinteen hyvin tuntevat Puurtinen sekä Esa Kuloniemi. Kyseessä on uusi aluevaltaus Puurtiselle, joka tunnetaan paremmin Honey B & T-Bonesin laulaja-basistina.

Verneri Pohjola esittelee uudistuneen kvartettinsa

Verneri Pohjola on kuulunut yli vuosikymmenen suomalaisen nykyjazzin omaleimaisimpiin taiteilijoihin. Keväällä 2015 julkaistu, odotettu kolmas Bullhorn-albumi vakiinnuttaa trumpetistin aseman voimakkaana ja visionäärisenä jazzartistina myös kansainvälisellä musiikkikentällä. Albumi on jo ehtinyt kerätä ylistäviä arvioita sekä kotimaisessa että kansainvälisessäkin mediassa.

Torstaina 19.11. Pohjola esiintyy uudistuneen kvartettinsa kanssa Tampere-talossa. Kokoonpanossa soittavat Suomen jazzkentän arvostetuimpiin nimiin kuuluvat pianisti Aki Rissanen, basisti Antti Lötjönen ja rumpali Teppo Mäkynen. Sävellykset sisältävät kaikkea sitä, mitä Pohjola haluaa ilmaista musiikissaan: herkkiä soundimaailmoja ja runollisuutta, mutta myös rajumpaa energiaa ja mahtipontisuutta.

Tuomari Nurmio esiintyy vaihteeksi englanniksi

Tiistaina 24.11. nähdään harvinaisen kova kokoonpano, kun roots-musiikin ykkösnimi Hoedown sekä Tuomari Nurmio alias Judge Bone soittavat Pienessä salissa. Kokonpanolta ilmestyi viime kesänä englanninkielinen yhteislevy, jolla on vaikutteita folkista, countrysta, bluesista, rock`n rollista ja soulista.

Irina Björklund tulkitsee jälleen suomalaisia sävelmiä ranskaksi

Irina Björklund valloittaa Pienen salin keskiviikkona 2.12. Näyttelijä-laulaja lähtee kiertueelle marraskuun alussa ilmestyvän uuden ranskankielisen levynsä myötä. Uutta levyään varten Björklund matkasi New Orleansin sydämeen etsimään ranskan kielen juuria. Siellä paikalliset muusikot taltioivat heille tuntemattomia, mutta meille suomalaisille niin tuttuja kappaleita.

Kiertueella Björklund esittää 7-henkisen yhtyeensä kanssa J. Karjalaisen lisäksi mm. Tuomari Nurmion, Kaj Chydeniuksen, Erinin, Hectorin, Jenni Vartiaisen, Rauno Lehtisen, Pepe Willbergin ja Jukka-Pojan sävellyksiä. Levyn ovat tuottaneet ranskalaisen Nouvelle Vague -yhtyeen tuottajat Marc Collin ja Liset Alea.

Björklund nähdään Tampere-talossa jo toistamiseen tänä vuonna. Edellinen ranskankielinen konsertti La vie est une fête veti Pienen salin täyteen.

Ennen Björklundin konserttia Talvipuutarhassa järjestetään klo 18 ranskankielisiin maihin keskittyvä viinitasting, jonka isäntänä toimii maestro Timo Jokinen.

Lisätietoja

Ohjelmapäällikkö Marko Stenström, puh. 050 579 9226, marko.stenstrom@tampere-talo.fi

Pressiliput ja haastattelupyynnöt

Tiedottaja Anne Sivula, puh. 03 243 4250, anne.sivula@tampere-talo.fi

La 24.10. klo 19 Pieni sali

Aija Puurtinen & Rytmiraide All Stars

Brooklynin satu
Liput alk. 25 €

To 19.11. klo 19 Pieni sali

Verneri Pohjola Quartet

Bullhorn
Liput alk. 25 €

Ti 24.11. klo 19 Pieni sali

Tuomari Nurmio alias Judge Bone & Hoedown

Liput alk. 30 €, opisk. 26 €

Ke 2.12. klo 19 Pieni sali

Irina Björklund

Ah quelle belle soirée!
Liput alk. 30 €

Pressikuvat

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki