Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Tampere-talon kevät: Trikkausryhmä Uniton spektaakkeli ja Sibeliuksen juhlakonsertti nostavat nuoret esiin

Tampere-talo Oy

Julkaistu: 27.10.2014 klo 06:45
Julkaisija: Tampere-talo Oy

Nuoret ovat pääosassa Tampere-talon kevätkauden ohjelmiston kahdessa uutuudessa. Unito tuo taloon huhtikuussa täysin uudenlaisen ohjelmakokonaisuuden, joka yhdistelee videotaidetta, fyysistä teatteria, sirkusta, tanssia ja musiikkia. Santtu-Matias Rouvali johtaa puolestaan nuorten sinfoniaorkesteria Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuoden avauksessa tammikuussa. Lipunmyynti alkaa keskiviikkona 29.10, kanta-asiakkaiden ennakkomyynti 27.-28.10.

Unito trikkaa tarinan keskiaikaiseen runoelmaan liittyvästä Graalin ritari Parsifalista pääsiäisenä 4.-5. huhtikuuta. Kyseessä on maailman ensimmäinen trikkaukseen perustuva esittävän taiteen teos. Nuorten keskuudessa suosittu trikkaus sulattaa yhteen taistelulajien, voimistelun, breakdancen ja hiphopin näyttävimpiä temppuja. Trikkaaja rakentaa kehollaan sulavan ja näyttävän kokonaisuuden käyttäen erilaisia potkuja, voltteja ja kierteitä.

Parsifalissa nähtävä tamperelainen Veli-Matti Saarela kuuluu lajin huippuihin maailmassa ja järjestää yhdessä Uniton kanssa Pohjoismaiden suurimmat trikkaustapahtumat. Syksyllä 2011 ryhmä nähtiin Talent Suomi -finaalissa. Unito on esiintynyt festivaaleilla ja tapahtumissa ja kiertänyt maailmaa mm. lajin arvokisoissa.

Katso teaser-video!

Sibeliuksen juhlavuoden konsertissa yli 250 esiintyjää

Jean Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuoden suurkonsertti 11. tammikuuta kokoaa yhteen yli 250 esiintyjää. Pääosassa on debyyttinsä tekevä maakunnallinen sinfoniaorkesteri Pirkanmaan Nuoret Sinfonikot johtajanaan Tampere Filharmonian ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali. Sinfoniaorkesterin rungon muodostavat Pirkanmaan musiikkiopiston oppilaat. Mukana on soittajia myös muista maakunnan musiikkioppilaitoksista.

Teema on säveltäjämestarin tutuimmat ja suosituimmat teokset, joista kuullaan mm. Finlandia, Karelia-sarja, Ateenalaisten laulu, Soi kunniaksi Luojan, Jääkärien marssi, Valse triste ja Andante Festivo. Pirkanmaan musiikkiopistoa edustavat myös puhallinorkesteri Pirkanmaan Puhaltajat, jousiorkesteri Sinfoniajouset ja Nuorisokuoro Sympaatti. Tamperelaista kuoro-osaamista konserttiin tuo perinteikäs Mieskuoro Laulajat johtajanaan Paavo Hyökki

Klassisesta musiikista pitäviä hemmotellaan keväällä Schubertin Winterreisella, jossa esiintyvät basso Mika Kares, pianisti Marita Viitasalo ja näyttelijä Esko Salminen. Rock-kansalle herkkua tarjoavat blueslegenda Junior Watson ja rockabilly-bändi The Paladins, molemmat Yhdysvalloista. Brittihuumoria ja poikkitaiteellisuutta rakastavalle suositus on The Ukulele Orchestra of Great Britain.

Julkaisemme lisää tulevaa ohjelmistoa marraskuun puolella. Kevään ohjelmistosta ovat jo myynnissä Nabucco-ooppera ja Tampere Beatles Happening.

Kuvagalleria: http://www.tampere-talo.fi/gallery/press/104

Lisätietoja

Parsifal: kaupallinen tuottaja Joonas Inha, Unify Productions Oy, puh. 040 821 4156, media@parsifal.fi
Sibelius-konsertti: tuottaja Suvi Leinonen, puh. 03 243 4216, suvi.leinonen@tampere-talo.fi
Muu ohjelmisto: ohjelmapäällikkö Marko Stenström, puh. 050 579 9226, marko.stenstrom@tampere-talo.fi

Medialiput ja haastattelut

tiedottaja Anne Sivula, puh. 03 243 4250, anne.sivula@tampere-talo.fi

Tampere-talon kevät 2015, ensimmäinen julkistus:

Su 11.1. klo 15 Iso sali
Jean Sibelius 150 vuotta

Pe 30.1. klo 20 Sorsapuistosali
The Paladins

La 14.2. klo 15 ensi-ilta
Giuseppe Verdi: Nabucco

Pe 20.2. klo 19 Iso sali
The Ukulele Orchestra of Great Britain

Su 22.3. klo 18 Pieni sali
Schubert: Winterreise

To 26.3. klo 19 Pieni sali
Junior Watson

Pe-la 27.-28.3., useita tiloja
Tampere Beatles Happening

La 4.4. klo 19 ja su 5.4. klo 15 Iso sali
Parsifal

Tampere-talo on monipuolinen, laajaa asiakaskenttää palveleva kulttuurin, konserttien ja kokouspalveluiden tarjoaja. Se on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus, joka on toistuvasti valittu Suomen kongressitalojen kärkeen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki