Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » TAL R: EGGS ON TOUR 2008-2009

TAL R: EGGS ON TOUR 2008-2009
10.12.2008 - 7.1.2009

Gallery Kalhama & Piippo Contemporary, Helsinki

Monipuolisen kuvataiteilija Tal R:n näyttelykiertue rantautuu joulukuussa Helsinkiin Gallery Kalhama & Piippo Contemporaryn ja Fritz Hansenin yhteistyön tuloksena. Tal R:n materiaalina ovat olleet tanskalaisen Arne Jacobsenin suunnittelemat klassiset Egg-tuolit, jotka ovat saaneet kierrätysmateriaaleista kootun tilkkutäkkimäisen pinnan. Egg-tuoli täyttää tänä vuonna 50 vuotta, ja sen kunniaksi Tal R on toteuttanut oman tulkintansa klassikosta kaikkiaan 50 eri versiona.

– Tal R:n on saanut projektiin täysin vapaat kädet, näyttely on hänen luomuksensa, kertoo taidehistorioitsija Pilvi Kalhama, gallerian taiteellinen johtaja.

Tuolin muotokieli herätti taiteilijassa mielikuvia hedelmällisyydestä ja kyvystä luoda uutta elämää. Ne yhdistyivät Tal R:n kiinnostukseen itävaltalaiseen psykiatri Sigmund Freudiin. Jokainen Tal R:n luomus onkin nimetty Freudin ajatusten tai lähipiiriin kuuluvien henkilöiden nimien mukaan.

– Tal R on äärimmäisen ajankohtainen taiteilija, joka sukkuloi sujuvasti kulttuurin eri aloilla. Monet taiteilijat liikkuvat eri kategorioiden välillä, useat toivoisivat siihen pystyvänsä, Pilvi Kalhama pohtii.

Myös nykytaidegallerialle projektinäyttely on kiinnostava kokeilu ja mahdollisuus esittää taiteilijan monipuolista työskentelyä.
– Näyttely herättää pohdintaa mm. siitä, missä kulkevat kuvataiteen ja muotoilun rajat, Kalhama toteaa.

Viisikymmentä tuolia aloittivat maailmankiertueensa huhtikuussa Milanossa, ja Helsinkiin ne tulevat Japanista. Kalhama&Piipolta Tal R:n näyttelykiertue jatkaa Pariisiin ja New Yorkiin.

Tel Avivissa syntynyt ja Kööpenhaminassa kasvanut Tal R valmistui Tanskan kuninkaallisesta taideakatemiasta ja työskentelee nykyisin Düsseldorfin taideakatemiassa. Tal R:n yksityisnäyttelyitä on järjestetty New Yorkissa, Dublinissa, Berliinissä ja Lontoossa.

Liitteenä kuva taiteilija Tal R:n tuolista Taboo of Virginity.

Korkearesoluutiokuvia voi tiedustella Tiina Laurenilta, Fritz Hansenilta.

Lisätiedot:

Tiina Lauren, Sales Manager Finland,