Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Syksyllä EMMAan saapuva näyttely avautuu Pariisissa

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Syksyllä EMMAan saapuva näyttely avautuu Pariisissa

Julkaistu: 01.04.2015 klo 15:23
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Carol Raman (s. 1918) laaja yksityisnäyttely Passion According to Carol Rama avataan Pariisin kaupungin modernin taiteen museossa, Musée d’art moderne de la ville de Paris’ssa perjantaina 3.4.2015. Seuraava näyttelypaikka on EMMA - Espoon modernin taiteen museo lokakuussa 2015. EMMA on myös yksi näyttelyn tuottajista MACBA – Barcelonan nykytaiteenmuseon ja Pariisin kaupungin modernin taiteen museon rinnalla.

Näyttelystä Musée d’art moderne de la ville de Parisin sivuilla: http://www.mam.paris.fr/en/expositions/exposition-la-passion-selon-carol-rama

Näyttelystä EMMAn sivuilla: http://www.emma.museum/rama

Näyttely esittelee Raman taidetta ensimmäistä kertaa tässä laajuudessa. Retrospektiivinen näyttely on noin 200 teoksen kokonaisuus Raman tuotannosta vuosilta 1936-2005.

Carol Raman kahdeksalle vuosikymmenelle ulottuva (1930-luvulta 2010-luvulle) taiteellinen tuotanto on harvinaislaatuinen uskaliaisuudessaan: rohkeita ja ristiriitaisia ovat niin aiheet kuin niitä kuvaamaan käytetyt materiaalit.  Rama loi taidettaan modernistisen taiteen kaanonin ulkopuolella. Hän on esiintynyt lukuisissa yhteisnäyttelyissä muun muassa Louise Bourgeoisin rinnalla, ja hänelle myönnettiin vuonna 2013 Venetsian biennaalin elämäntyöpalkinto. Hän on kuitenkin jäänyt viime vuosiin saakka suurelle yleisölle tuntemattomaksi, vaikka vaikuttikin vahvasti aikansa avantgardistisissa taidepiireissä.

Seksuaalisuutta, naisen kehoa ja sen esittämistapoja 1930-luvulta asti tutkineen ja kyseenalaistaneen Carol Raman taide on vaikuttanut vahvasti aikamme merkittävään nykytaiteeseen, kuten Cindy Shermanin, Kara Walkerin, Sue Williamsin, Ida Applebroogin, Kiki Smithin ja Elly Strikin kaltaisiin taiteilijoihin.

MACBAssa esitetyn ja EMMAan tulevan näyttelykokonaisuuden kuraattorit ovat Teresa Grandas (MACBA) ja Paul B.Preciado (MACBA). Näyttelyjulkaisu Passion According to Carol Rama on ilmestynyt tammikuussa 2015.

Passion According to Carol Rama

MACBA – Museu d’Art Contemporani de Barcelona 31.10.2014–22.2.2015

MAVP – Musée d’art moderne de la ville de Paris 2.4.–12.7.2015

EMMA – Espoon modernin taiteen museo 14.10.2015–10.1.2016

Näyttelykierto jatkuu EMMAn jälkeen Irlantiin, Dublinin Irish Museum of Modern Art IMMAan ja Carol Raman kotikaupunkiin Torinoon GAM - Galleria Civica d’Arte Moderna e Contemporaneaan.

Tiina Penttilä, amanuenssi, EMMA.
tiina.penttila@emma.museum  p. 046 877 2420

Reetta Kalajo, vastaava museolehtori, EMMA.
reetta.kalajo@emma.museum p. 043 824 5101

Lehdistökuvat: http://kuvat.emma.museum/kuvat/Lehdistokuvat-Press/Carol+Rama/
salasana: emmamuseum

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.