Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » SUURMUSIKAALI DESIRÈE TUO RAKKAUTTA JA HUUMORINPILKETTÄ SYKSYYN: Tähtinä Petra Karjalainen ja Veeti Kallio

Tampereen Työväen Teatteri

Julkaistu: 05.02.2015 klo 10:30
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Mediatiedote 5.2.2015 vapaa julkaistavaksi

Tampereen Työväen Teatterissa saa 3.9.2015 ensi-iltansa Desirèe – Pieni yösoitto (A Little Night Music). Hurmaavan musikaalin rakkauden nälästä ja elämän ilosta ohjaa Miika Muranen. Visuaalisesti kauniissa musikaalissa on pukuloistoa, valssin lennokuutta ja upeita näyttämökuvia.

Kirpeän ja kepeän, hauskan ja koskettavan musikaalin rooleissa toisensa uudelleen löytävinä rakastavaisina nähdään musikaalitähdet Petra Karjalainen ja Veeti Kallio ja muissa rooleissa ensi kertaa Tampereella vieraileva Sari Havas, Tuukka Huttunen sekä Tampereella näyttelijäksi opiskeleva Anna-Elisa Hannula. TTT:n ensemblestä mukana ovat Tuire Salenius, Severi Saarinen, Emmi Kaislakari ja Juha-Matti Koskela. Fredrika-tyttären rooleissa vuorottelevat nuoret kyvyt Helmi Hollström (mm. Voice Kids) ja Ronja Alatalo (mm. Annie-musikaali).

Ohjaaja Miika Murasen luotsaamassa tekijätiimissä on mukana Suomen huippuja. Koreografi on arvostettu Virve Varjos, live-orkesteria luotsaa kapellimestari Eeva Kontu, Suuren näyttämön saa mestarin ottein moneksi taipumaan lavastussuunnittelija Hannu Lindholm ja pukuloistosta vastaa pukusuunnittelija Tarja Lapintie.

Tarina kietoo yhteen monen ihmisen kohtalot. Se sijoittuu 1900-luvun alun herrasväen kartanoihin ja ylellisiin koteihin. Keski-iän kriisissä oleva asianajaja Fredrik Egerman elää näennäisesti hyvää ja toimivaa aviomiehen elämää. Eräänä iltana kaikki muuttuu, kun hän vie nuoren puolisonsa teatteriin. Lavalla säteilee Desirée Armfeldt, Fredrikin rakastettu vuosien takaa. Vanha suola alkaa janottaa eivätkä he voi enää olla tapaamatta toisiaan. Toiseen syliin etsiytyvät tarinassa monet muutkin. Musikaalin teema rakkauden kaipuu ja halu elää täyttä elämää on tässäkin ajassa tunnistettava.

Ingmar Bergmainin elokuvaan Kesäyön hymyilyä (Sommernattens leende) vuodelta 1955 perustuva musikaali esitettiin ensi kerran Broadwaylla jo vuonna 1973. Bergman palkittiin elokuvastaan, maestron itsensä tietämättä, Cannesissa ja musikaaliversio taas palkittiin parhaan muskaalin Tony-palkinnolla. Musikaalista on myös tehty Elizabeth Taylorin tähdittämä ja Harold Princen ohjaama elokuvana vuonna 1977. Suomessa musikaalia on tätä ennen esitetty vain Turun Kaupunginteatterissa 2011. Musikaalin tunnetuimpia kappaleita on Send in the clowns (Naurettavaa).

Ohjaaja Miika Muranen valmistui Teatterikorkeakoulusta 2009 ohjaajaksi. Hän on ohjannut teatteria niin Vaasassa, Kemissä, Rovaniemellä, Hämeenlinassa, Jyväskylässä, Lahdessa kuin Tampereellakin. Murasen viimeisimpiä ohjauksia ovat Tarpeettomia ihmisiä (Tampereen Teatteri 2015), Kaikki on kohta hyvin, joka on edelleen ohjelmistossa (TTT 2014) ja musikaali Chicago (Lahden Kaupunginteatteri 2014).

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson, sari.andersson@ttt-teatteri.fi, 050 5969 069