Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomessa ostettiin pelejä vuonna 2010 ennätyksellisesti yli 126 miljoonalla eurolla

FIGMA ry

Julkaistu: 03.02.2011 klo 12:56
Julkaisija: FIGMA ry

Lehdistötiedote 3.2.2011

Vuoden 2010 platina- ja kultapelit
Finnish Game Awards -pelialan gaala järjestetään 10. helmikuuta
Ehdokkaat vuoden peleiksi

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n keräämien tietojen mukaan fyysisten pelien myynti kuluttajahinnoin oli vuonna 2010 noin 108,6 milj. € (2009: 101,1 m€). Pelimarkkinoiden arvo kasvoi viime vuonna 7,4 %. Suomessa myytiin pelejä noin 3.045.000 kappaletta (2009: 2.783.000 kpl).

Pelejä myytiin viime vuonna kasvavalla trendillä myös digitaalisesti; online-kaupan arvo oli noin 18 milj. € (2009: 15 m€). Kappaleissa kasvu oli vieläkin huikeampaa keskihintojen laskiessa. Online-kauppaan sisältyvät digitaaliset lataukset PC:lle, konsoleille, matkapuhelimiin ja vastaavaiin laitteisiin. Peleihin käytettiin yhteensä 126,6 milj. € vuonna 2010.

Konsolikaupan arvo laski hieman lähinnä laitteiden keskihintojen laskun johdosta noin 52,4 miljoonaan euroon (2009: 57 m€). Lisävarustekauppa kasvoi 18 % ja oli noin 363.000 tarviketta arvoltaan 20 milj. € (2009: 17 m€). Pelikaupassa liikkui yhteensä noin 199 miljoonaa euroa.

Kun Suomen pelialan keskus Neogames samanaikaisesti arvioi Suomen pelinkehittäjien liikevaihdon ylittäneen ensimmäisen kerran 100 miljoonan rajan vuonna 2010, voidaan todeta pelitoimialalla liikkuvan euromäärän saavuttavan jo 300 miljoonan euron rajan. Tutkimus pelinkehitystoimialan liikevaihdosta valmistuu myöhemmin keväällä, jolloin heidän luvut tarkentuvat.

- Pelimarkkinat saavuttivat uuden ennätyksen Suomessa viime vuonna. Konsoli- ja tarvikekauppa kasvoivat selvästi loppuvuonna 2010 ja odotettavissa on kasvua myös tänä vuonna. Viime vuonna julkaistiin paljon isoja hittipelejä, mutta positiivista vipinää on odotettavissa tänäkin vuonna pelaamisen puitteissa, kommentoi FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen.

- Markkinat ovat muuttuneet ja muutos tulee jatkumaan. Pelimyynti kasvaa luonnollisesti nykyisten ja uusien pelaajien johdosta. Osa kasvusta suuntautuu uusiin laitteisiin. Tämän seurauksena pelimarkkinat tulevat pysymään suunnilleen samassa kokoluokassa kuluvana vuonna. Kaiken kaikkiaan pelaaminen kasvaa markkinan pirstaloituessa samanaikaisesti, jatkaa Olkkonen.

PlayStation 3 suosituin pelialusta

Arvossa mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli 13,8 %, konsolipelien 86,2 %. Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti; käsikonsolipelit 6,8 % (Nintendo DS 5,8 %, Sony PSP 1,0 %), edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 7,3 % (Sony PlayStation 2) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit saavuttivat jo 72,1 % koko pelimarkkinasta; uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui seuraavasti; Microsoft Xbox 360 saavutti 19,9 %, Nintendo Wii 16,1 % ja Sony PlayStation 3 36,1 % osuuden pelien kokonaismyynnistä.

Kappalemäärin mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli 20,2 % ja konsolipelien vastaavasti 79,8 %. Pelien kappaleosuudet jakaantuivat konsoleittain seuraavasti: Microsoft Xbox 360 15,5 %, Nintendo DS 5,9 %, Nintendo Wii 13,0 %, Sony PlayStation 2 15,0 %, Sony PlayStation 3 27,9 % ja Sony PSP 2,5 %.

Vuoden 2010 platina- ja kultapelit

Vuonna 2010 julkaistuista peleistä suosituimmaksi nousi Gran Turismo 5 PlayStation 3:lle. Peli saavutti 47 500 pelin myynnillä tuplaplatinaa. Tuplaplatinaa sai myös NHL 11 PlayStation 3:lle. Lätkäpelikolmikon platinajuhlat täydensivät NHL 11 Xbox 360:lle ja NHL Slaphot Wiille. Platinapelin kahdella eri alustalla saavutti myös SingStar SuomiHitit PlayStation 3:lle ja PlayStation 2:lle. Runsaan hittipelivuoden platinapelilistan täydensivät World Of Warcraft: Cataclysm (PC), Kinect Adventures (Xbox360), Call Of Duty: Black Ops (PS3), Red Dead Redemption (PS3) ja Halo: Reach (Xbox 360).

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry myöntää platina- ja kultapelejä parhaiten myyneille peleille. Platinapeli myönnetään pelille, joka on myynyt julkaisustaan alkaen vähintään 20.000 kpl.  Kultapeli myönnetään vastaavasti pelille, joka on myynyt julkaisustaan alkaen vähintään 10.000 kpl. Vuonna 2010 myönnettiin kaikkiaan yhdeksän moninkertaista platinapeliä, 12 platinapeliä sekä 21 kultapeliä.

Finnish Game Awards -pelialan gaala järjestetään 10. helmikuuta

Pelialan kattojärjestö FIGMA on järjestänyt gaalan vuodesta 2008 lähtien. Viime vuonna gaala uudistui perinpohjin nimeään myöten. Tänäkin vuonna luvassa on muutama uudistus.

Gaalassa jaetaan vuotuiset pelialan palkinnot. Illan aikana palkitaan vuoden 2010 parhaimmat pelit. Illan kuluessa paljastuu myös kuka on vuoden pelimies sekä palkitaan vuoden pelikauppa ja vuoden pelimyymälä. Kuka saa tänä vuonna suomalaisen pelialan kunniamaininnan ja kutsutaan Peliluolaan erityisistä ansioista pelialan kehittämisestä? Sekin selviää illan aikana.

Mukana juhlimassa ovat myös Suomen Pelinkehittäjät Ry ja Suomen pelialan keskus Neogames. Finnish Game Awards -gaala kokoaa näin Suomen pelialan kokonaisuudessaan. Juhlaan osallistuvat niin peleistä kiinnostunut media, kuin pelien kotimaiset tekijät sekä pelien maahantuojat ja jälleenmyyjät.

Paikalle saapuva media uutisoi gaalaa omilla nettisivuillaan myös videomateriaalilla.

Ehdokkaat vuoden peleiksi

Aapeli – the Finnish Game Awards –valintaraati on valinnut ehdokkaat vuoden peleiksi. Ehdokkaat ovat seuraavat:

1) Vuoden innovaatio

PC

Prodigium Game Studios

3

Aapeli – the Finnish Game Awards -valintaraatiin kuuluvat seuraavat pelialan ammattilaiset:

Atte Alhainen

Konsolifin.net

Jouni Ukkonen

Veljekset Keskinen

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat ALSO, AMO, Electronic Arts, Microsoft, Namco Bandai, Nordic Softsales, Nordisk Film, PAN Vision, Sony Computer Entertainment Europe ja Warner Bros.

FIGMA julkaisee Suomen virallista listaa. Suomen suosituimpien pelien lista julkaistaan kahden viikon välein. FIGMA julkaisee jäsentensä pelimyyntitilastot kolmen kuukauden välein. Lista ja pelimyyntitilastot: www.figma.fi

Lisätietoja ja mm. gaalan pääsyliput:
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry
Toiminnanjohtaja Riku Olkkonen
050 – 505 1966