Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomen Rahapaja kunnioittaa aikansa suurimpia suomalaisia

Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja kunnioittaa aikansa suurimpia suomalaisia

Julkaistu: 19.01.2011 klo 10:06
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapajalla on kunnia julkaista vuoden ensimmäiset juhlarahat suurten suomalaisten muistoksi. Samalla yhtiö kunnioittaa suomalaista suunnittelua ja tiedettä. Suomalaisen muotoilun mestari Kaj Franck ja valistuksen ajan kuuluisin suomalainen Pehr Kalm saavat juhlarahat 28.1.

Suomen Rahapaja avaa vuoden 2011 julkaisuohjelmansa lyömällä juhlarahat suunnittelija Kaj Franckin ja luonnontieteilijä Pehr Kalmin kunniaksi.

”Suomalaisia suunnittelijoita ja tieteentekijöitä arvostetaan tänä päivänä maailmalla suuresti. Haluamme kunnioittaa juhlarahoilla Franckia ja Kalmia, jotka olivat suomalaisen suunnittelun ja tieteen kansainvälisiä uranuurtajia”, Suomen Rahapajan toimitusjohtaja Paul Gustafsson sanoo.

Suomalaisen suunnittelijalegendan muistoksi

Tänä vuonna on kulunut 100 vuotta suunnittelijalegenda Kaj Franckin syntymästä. Suomen Rahapaja muistaa legendaa Kaj Franck ja taideteollisuus -juhlarahalla.

Yhtiö tarjoaa verkkokaupassaan kuvanveistäjä Reijo Paavilaisen suunnittelemaa designrahaa Iittalan lasisessa Vitriini-pakkauksessa. Vitriiniin pakattu juhlaraha on osa suomalaista työtä ja taidetta arvostavan sisustusta.

Juhlaraha pohjoismaiselle tieteelle

Suomalaista tiedettä kunnioitetaan juhlarahalla luonnontieteilijä Pehr Kalmin nimikkorahan myötä.  Carl von Linnén apostolina Pohjois-Amerikkaa tutkinut Kalm kirjoitti ensimmäisenä maailmassa tieteellisen kuvauksen Niagaran putouksista.  Kalm toi Uudesta maailmasta Pohjolaan satoja uusia kasvikantoja, ja hänen mukaansa on nimetty Pennsylvanian ja Connecticutin kansalliskukka Kalmia latifolia.

Pehr Kalm ja eurooppalaiset tutkimusmatkailijat -juhlaraha on Pohjoismaiden edustaja virallisessa eurooppalaisten rahapajojen yhteisessä juhlarahaohjelmassa. Kaikki European Silver Star -ohjelmaan osallistuvat rahapajat lyövät tänä vuonna euromääräisen juhlarahan, jossa he muistavat suuria tutkimusmatkailijoitaan. Juhlarahoihin lyödään tämän merkkinä ohjelman tähtitunnus.

Henna Karjalainen
viestintä- ja markkinointipäällikkö
Suomen Rahapaja Oy
henna.karjalainen(at)mint.fi