Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomen Kulttuurirahastolta tukea Lallukan peruskorjaukseen

Suomen Kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahastolta tukea Lallukan peruskorjaukseen

Julkaistu: 18.03.2015 klo 13:33
Julkaisija: Suomen Kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahastolta tukea Lallukan peruskorjaukseen

Suomen Kulttuurirahaston hallitus on myöntänyt kokouksessaan 16.3.2015 450 000 euroa taiteilijakoti Lallukan peruskorjaukseen. Myönnetyllä avustuksella tehdään peruskorjaukseen liittyviä töitä ja korjataan mm. kaksi suurta ateljeehuoneistoa, jotka nimetään Suomen Kulttuurirahaston nimikkoateljeiksi.

Lallukan taiteilijakodin peruskorjaus on alkanut vuoden 2015 alussa. Peruskorjauksen kokonaiskustannusarvio on 11 miljoonaa euroa, josta Helsingin kaupunki ja opetus- ja kulttuuriministeriö maksavat kumpikin yhden kolmasosan.  Taiteilijakotia ylläpitävä Juho ja Maria Lallukan taiteilijakoti -säätiö vastaa yhden kolmasosan rahoituksesta.

Lallukan taiteilijakoti on valmistunut Helsingin Töölöön vuonna 1933. Rakentamisen teki mahdolliseksi viipurilaisen kauppiaspariskunnan Juho ja Maria Lallukan vuonna 1908 tekemä testamentti, jolla he tahtoivat tukea suomalaisen kulttuurin ja taiteen kehitystä. Taiteilijakodissa on asunut vuosien varrella yli 270 taiteilijaa, joista monet ovat olleet maamme merkittävimpiä kuvataiteilijoita, näyttelijöitä ja muusikoita.

Lisätiedot:

Timo Turja, Juho ja Maria Lallukan taiteilijakoti -säätiön asiamies, puh. 050 364 4911, timo.turja@eduskunta.fi

Yliasiamies Antti Arjava, Suomen Kulttuurirahasto, puh. 6128 1234, aa@skr.fi

Suomen Kulttuurirahasto on yksityinen säätiö. Se tukee maamme kulttuurielämää myöntämällä apurahoja keskusrahastosta ja 17 maakuntarahastosta tieteen, taiteen ja kulttuurielämän eri aloilla toimiville henkilöille ja yhteisöille. Kulttuurirahastolla on myös omaa kulttuuritoimintaa. Lisätiedot osoitteesta www.skr.fi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki