Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomen Kulttuurirahasto lahjoittaa soittimia konservatorioille

Suomen Kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahasto lahjoittaa soittimia konservatorioille

Julkaistu: 20.11.2014 klo 11:30
Julkaisija: Suomen Kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahasto lahjoittaa soittimia konservatorioille

Suomen Kulttuurirahasto lahjoittaa suurimman osan ns. Maakunnalliset soittimet -kokoelmaan kuuluvista soittimistaan konservatorioille. Noin 700 000 euron arvoiseen lahjoitukseen sisältyy noin sata soitinta.

Maakunnalliset soittimet -kokoelma perustettiin vuonna 2005, kun Kulttuurirahasto päätti hankkia miljoonalla eurolla soittimia parantaakseen niiden saatavuutta maakunnissa. Kokoelmaan kuuluu hyvin monenlaisia soittimia viuluista mandoliiniin.

Maakunnalliset soittimet ovat toistaiseksi olleet lainassa Suomen Konservatorioliitolla. Niiden lainauksesta edelleen soittajille ovat vastanneet tietyt alueelliset konservatoriot.

Nyt tehdyllä lahjoituksella soittimet siirretään täydellä omistusoikeudella em. konservatorioille.

- Tarkoitus kuitenkin on, että soittimet ovat alueen kaikkien muusikoiden käytettävissä opiskelupaikasta riippumatta, toteaa Kulttuurirahaston eritysasiantuntija Veli-Markus Tapio.

Maakunnalliset soittimet -kokoelman arvokkaimmat jousisoittimet (7 kpl) eivät sisälly lahjoitukseen, vaan ne liitetään osaksi Kulttuurirahaston yleistä soitinkokoelmaa. Myös nämä soittimet tulevat säilyttämään maakunnallisen identiteettinsä.

Lisätiedot:

Erityisasiantuntija Veli-Markus Tapio, puh. 6128 1217, vmt@skr.fi
konservatorioliitto.fi

Suomen Kulttuurirahasto on yksityinen säätiö. Se tukee maamme kulttuurielämää myöntämällä apurahoja keskusrahastosta ja 17 maakuntarahastosta tieteen, taiteen ja kulttuurielämän eri aloilla toimiville henkilöille ja yhteisöille. Kulttuurirahastolla on myös omaa kulttuuritoimintaa. Lisätiedot osoitteesta www.skr.fi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki