Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomalaisuuden Liitto: Sukukansayhteytemme ovat liputtamisen arvoisia

Suomalaisuuden Liitto

Suomalaisuuden Liitto: Sukukansayhteytemme ovat liputtamisen arvoisia

Julkaistu: 16.10.2014 klo 14:00
Julkaisija: Suomalaisuuden Liitto

Suomalaisuuden Liitto toivoo lokakuun kolmantena lauantaina vietettävän sukukansapäivän julistamista vakiintuneeksi liputuspäiväksi. Liitto vetoaa sisäasiainministeriöön, jotta se määräisi valtion virastot ja laitokset liputtamaan sukukansapäivänä ja suosittaisi yleistä liputusta myös muille.

Suomalaisuuden Liiton näkemyksen mukaan suomalais-ugrilaisuus on tärkeä osa suomalaisuutta, sillä kielemme vaikuttaa niin kulttuuriimme kuin ajatteluumme.

Suomen on myös hyvä kunnioittaa sukukansojensa kulttuurien monimuotoisuutta.

Suomalaisuuden Liiton puheenjohtaja Sampo Terho näkee sukukansapäivän liputuksella sekä symbolista että välineellistä arvoa:

"Sukukansapäivän kohonnut yhteiskunnallinen status rohkaisisi ihmisiä pohtimaan syvällisemmin suomalaisen identiteetin eri puolia ja kannustaisi yhteydenpitoon kielisukulaistemme kanssa."

"Sukukansapäivänä liputtaminen olisi siksikin luontevaa, että Viron parlamentti sääti jo vuonna 2011 lain, jonka mukaan sukukansapäivä on maassa liputuspäivä. Unkarin parlamentti hyväksyi 9. huhtikuuta 2013 lain, jonka mukaan maassa juhlitaan lokakuun kolmatta lauantaita sukukansapäivänä", muistuttaa Terho.

Sukukansapäivää juhlitaan tänä vuonna lauantaina 18. lokakuuta.

Lisätiedot:

Sampo Terho