Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomalaistaiteilijoiden nautahanke menestyy ulkomailla

Into Kustannus

Suomalaistaiteilijoiden nautahanke menestyy ulkomailla

Julkaistu: 29.10.2015 klo 10:15
Julkaisija: Into Kustannus

Kuvataiteilija Terike Haapojan ja kirjailija Laura Gustafssonin Naudan historian museo esitellään saksalaisessa taiteen ja mediateknologian keskuksessa ZKM:ssa Karlsruhessa.

Naudan historian museo sai ensiesityksensä Helsingin Kaapelitehtaalla 2013, ja se on herättänyt laajaa kiinnostusta niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Nyt museo nähdään tiivistetyssä muodossa ZKM-keskuksessa avautuvassa Exo-Evolution-näyttelyssä, joka kokoaa yhteen uusia teknologioita hyödyntäviä, luonnontieteisiin suuntautuneita ja tulevaisuutta kartoittavia taiteilijoita. Exo-Evolution on avoinna 31.10.2015–28.2.2016.

Naudan historian museo esittelee ihmisen ja naudan yhteistä menneisyyttä jalostuksen, teollistumisen ja ruumiinkuvan muutosten kautta. Museo on osa suurempaa Toisten historia -projektia, jossa yhteiskuntaa ja ihmistä tarkastellaan toislajisten eläinten näkökulmasta. Museohanketta taustoittava kirja History According to Cattle (Into ja Punctum Books) ilmestyi kesällä Suomessa, ja marraskuussa se julkistetaan New Yorkissa. Naudan historian museon esittämisestä pittsburgilaisessa Center for Post-Natural Historyssa neuvotellaan parhaillaan. Toisten historian seuraava teos, mittava Epäihmisyyden museo – Museum of Non-Humanity avautuu syyskuussa 2016 Helsingin Suvilahdessa. Kansainväliseen levitykseen tähtäävästä Epäihmisyyden museosta ja sen oheisohjelmasta tiedotetaan alkuvuodesta.

Exo-Evolution http://zkm.de/en

Lisätiedot: gustafssonlaura@gmail.com ja mail@terikehaapoja.net

Into julkaisee tieto- ja kaunokirjallisuutta sekä Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus