Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Suomalainen soitinkeksintö saa maailmanensi-iltansa BRQ Vantaa Festivalilla

BRQ Vantaa Festival

Suomalainen soitinkeksintö saa maailmanensi-iltansa BRQ Vantaa Festivalilla

Julkaistu: 06.08.2014 klo 12:00
Julkaisija: BRQ Vantaa Festival

BRQ Vantaa Festivalilla 7.8.2014 klo 19  Ilpo Laspas soittaa uutta suomalaista soitinkeksintöä, jonka idea kiehtoi aikoinaan Leonardo da Vinciä.

Suomalaisen  soitinrakentajan Jukka Ollikan luomuksessayhdistyvät historiallisten instrumenttien ja nykyteknologian ideat. Barokin aikana rakennettiin cembaloita, jotka kuulostivat viululta tai jättikokoiselta luutulta. Lukuisat tekniset ongelmat tekivät soittimista hankalakäyttöisiä ja ne jäivät pian pois käytöstä. Ratkaisut teknisiin ongelmiin löytyivät vasta nykyteknologiasta.

Ollikan rakennustiimiin kuuluneet Lauri Porra (Stratovarius) ja Jonte Knif loivat ensin soittimen äänimaailman, jonka jälkeen syntyi virtuaalisoittimen tietokonemalli teollisuusinsinööri Peter Jokisen avulla. Joitakin soittimen osia on valmistettu 3D-tulostimen avulla. Varsinainen rakennustyö tehtiin Ollikan Prahan pajassa. Rakennusprojektin aikana Ollikka joutui opettelemaan mm. metallien valamista sekä punomaan kieliä ja rakentamaan näihin tarvittavia koneita ja laitteistoa.

Uuden instrumentin erikoisuus on siinä, että se pystyy tuottamaan koskettimiston avulla sekä viulun jatkuvaa ääntä että luuttumaista näppäilyä. Soitin ei ole kopio mistään jo olemassa olevasta historiallisesta soittokoneesta, vaan se kätkee sisäänsä joukon uusia mekanismeja ja teknisiä ratkaisuja, jotka samalla kehittävät myös soitinrakennusalaa.

Uudelle soittimella ei vielä ole nimeä, mutta nimenantokilpailu on parhaillaan käynnissä festivaalin kotisivuilla brq.fi.

Soitin olisi käytettävissänne 5. tai 6.8. aamulla, me hoidamme kuljetuksen.

Haastateltavaksi ehdotamme Jukka Ollikkaa ja Ilpo Laspas voisi soittaa.

Soittimen voimme mikittää omilla mikeillämme ja teille menisi vain 2 XLR linjaa audio interfaceen. Tarvittaessa voimme tuoda myös akustisten soitinten äänentoistoon erikoistuneen äänimiehemme joka auttaa äänimiestänne.

BRQ Vantaa Festival 3.–10.8.2014

Pyhän Laurin kirkko, Pyhän Laurin kappeli ja Silkkisali, Vantaa

www.brq.fi

www.facebook.com/BrqVantaaFestival

LISÄTIETOA

Márta Schmidt

marta.schmidt@brq.fi

BRQ Vantaa on musiikkijuhla, joka kurkottaa barokkimusiikista ja -soittimista käsin menneeseen ja tulevaan.

Festivaalin taiteellisena johtajana toimii Markku Luolajan-Mikkola.   BRQ Vantaa on Vantaan kaupungin kulttuurikumppani.