Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Souli: Tässä ovat tulevaisuuden oppimistrendit

Kansanvalistusseura

Souli: Tässä ovat tulevaisuuden oppimistrendit

Julkaistu: 21.05.2015 klo 10:00
Julkaisija: Kansanvalistusseura

Ilmiöoppiminen ja tarvelähtöinen oppiminen vahvistuvat, eikä kukaan enää kuluta pulpettia luokassa. Todellisen vallankumouksen synnyttää kuitenkin mobiilioppiminen. Näin tulkitsevat oppimisen tulevaisuutta filosofi, ulkosuomalaisten etäkoulun johtaja ja tulevaisuudentutkija.

– Oppimisen painopiste siirtyy just in case -oppimisesta just in time -oppimiseen. Sen sijaan, että opittaisiin kaiken varalta, opitaan silloin kun osaamista tarvitaan, veikkaa filosofi Lauri Järvilehto.

Hän kuuluu Sitran Uusi koulutus -foorumiin.

Tulevaisuudessa oppiminen ylittää oppiainerajat ja perustuu todellisen maailman ilmiöihin. Ilmiöoppimisen ideoita on iduillaan jo peruskoulun opetussuunnitelmissa.

– Lapsi ei yleensä kiinnostu vaikkapa biologiasta vaan esimerkiksi sammakoista tai dinosauruksista, tutkii ja etsii tietoa niistä, avaa Etäkoulu Kulkurin johtaja Tuija Tammelander yhä vahvistuvaa trendiä.

Oppia voi kaikkialla

Todellisen vallankumouksen synnyttää mobiilioppiminen.

– Lähivuosina nähdään läpimurtotuote, joka määrittelee mobiilioppimisen ekosysteemin samaan tapaan kuin Angry Birds osoitti mobiilipelaamisen massiivisen kasvupotentiaalin. Kun lähes jokaisella on sovellus, joka opettaa vierasta kieltä, biologiaa tai kvanttifysiikkaa, syntyy varsinainen oppimisen vallankumous. Kaikki voivat oppia, kaikkialla, välittömästi, Lauri Järvilehto sanoo.

Jotta oppimisen tasa-arvo toteutuisi mobiilioppimisen vallankumouksessa, tytöt on saatava innostumaan luonnontieteistä, muistuttaa tulevaisuudentutkija Elina Hiltunen.

– Muualla maailmassa asia on jo huomattu, mutta Suomi laahaa auttamattomasti jäljessä, futuristi sanoo.

Lue, millaisia trendejä asiantuntijat odottavat tulevaisuuden oppimiseen:

Souli on maksuton verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työnä tai harrastuksena. Seuraa mediaa

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690

KANSANVALISTUSSEURA – Tilaa sivistykselle. Rakennamme oppivan elämäntavan yhteiskuntaa. Julkaisemme, koulutamme ja vaikutamme, Suomessa ja maailmalla.