Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » SONK, ViNO, Vasop & LSK: Jäähyväiset maksuttomalle koulutukselle

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK, ViNO, Vasop & LSK: Jäähyväiset maksuttomalle koulutukselle

Julkaistu: 14.05.2015 klo 14:14
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Hallitusneuvottelijoiden työryhmä linjasi 13.5. maahanmuuttopolitiikasta. Yhtenä osana työryhmä esittää lukukausimaksujen käyttöönottoa EU-ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille. Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry:n, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ViNO ry:n, Vasemmisto-opiskelijat - Vasop ry:n ja Liberaalit Opiskelijat- LSK:n puheenjohtajat ovat pöyristyneitä työryhmän esityksestä.

- Suomea ei saada kuntoon lyömällä koulutukselle hintalappua. Tämä on surullinen päivä suomalaiselle sivistykselle. Maksuttomalla koulutuksella turvataan tasa-arvoiset mahdollisuudet ja sosiaalinen liikkuvuus. Nyt Suomi on ottamassa harppauksen taaksepäin, harmittelevat puheenjohtajat.

Lukukausimaksuja on kokeiltu aiemmin sekä Suomessa että Ruotsissa - molemmissa negatiivisin tuloksin. Opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman seuranta- ja arviointityöryhmän loppuraportti lukukausimaksukokeilusta Suomessa totesi, etteivät lukukausimaksut onnistuneet edistämään kansainvälistymistä, kasvattamaan korkeakoulutuksen vetovoimaa, vieraskielisten tutkintojen laatua tai edes tuomaan taloudellista tuottoa tai säästöjä.

Ruotsissa lukukausimaksukokeilu tuotti tappiota ja ulkomaalaisten opiskelijoiden osuus tippui ensimmäisenä vuonna yli 90 %. Tanskassa ei vielä vuosienkaan jälkeen ole palattu EU- ja ETA-alueen ulkopuolisten opiskelijoiden määrässä entisiin lukuihin. Koska ulkomaalaisten korkeakouluopiskelijoiden vaikutus talouteen on useiden tutkimusten mukaan positiivinen, aiheuttavat lukukausimaksut ja ulkomaalaisten opiskelijoiden vähentyminen julkiselle taloudelle negatiivisia vaikutuksia.

Hallitusneuvottelijoiden kaavailemassa verovähennysoikeudessa kannustimena jäädä Suomeen töihin ei ole järkeä, kun jo nyt kansainväliset opiskelijat maksavat koulutuksensa takaisin verotuloina muutamassa vuodessa

- Kiitos Keskusta, Perussuomalaiset ja Kokoomus. Olette päättämässä EU-ETA-maiden ulkopuolisten lukukausimaksuilla, että sukupolvemme ja sitä nuoremmat eivät saa korkeakoulutettuja maahanmuuttajia avukseen korjaamaan huoltosuhdetta. Ajamalla EU- ja ETA- maiden ulkopuolisten opiskelijoiden mahdollisuuksia osallistua suomalaiseen korkeakoulutukseen, suljemme yhden oven kansainvälistymiseltä ja tulevaisuuden innovaatioilta sekä otamme askeleen kohti tasa-arvoisen koulutusjärjestelmämme purkamista, tuskastelevat opiskelijajärjestöjen puheenjohtajat huolestuneina.

Hanna Huumonen

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

puheenjohtaja@sonk.fi

Saara Ilvessalo