Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » SKS tarjoaa Kalevalaa monessa muodossa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

SKS tarjoaa Kalevalaa monessa muodossa

Julkaistu: 23.02.2015 klo 11:22
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kalevalan 180- ja Kantelettaren 175-vuotisjuhlavuoden kunniaksi SKS tarjoaa Kalevalaa monessa muodossa.

• Kalevala ja opas sen lukemiseen
    Teos sisältää Elias Lönnrotin kansanrunoista kokoaman Kalevalan, joka julkaistiin vuonna 1849. Kirjassa on myös lukijan opas, joka sisältää kaaviot eepoksen henkilöistä ja tapahtumista, tietopaketin Kalevalan syntyvaiheista sekä sanaston ja hakemiston.

• SKVR-tietokanta – kalevalaisten runojen verkkopalvelu
    skvr.fi
    Tietokannassa on Suomen Kansan Vanhat Runot -teossarjan koko sisältö, yhteensä 89 247 runotekstiä. Nyt uudistuneena julkaistavasta SKVR-tietokannasta voit tehdä hakuja vapaalla sanahaulla sekä kerääjän, paikkakunnan, vuosiluvun, aiheen, runon ja SKVR-numeron mukaan. – Julkaisupäivä pe 27.2.2015

• SKS:n digikirjasto – käsikirjoituksia ja julkaisuja vapaasti verkossa
    www.finlit.fi/digikirjasto
    SKS:n digikirjasto sisältää digitoituja käsikirjoituksia ja julkaisuja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kokoelmista. Uutuutena julkaisemme digikirjastossa Elias Lönnrotin Vanhan ja Uuden Kalevalan sekä Kantelettaren käsikirjoitukset. – Julkaisupäivä to 26.2.2015

• Kalevalan oppimistehtävät
    www.finlit.fi/tietopaketit/kalevalan-oppimistehtavat
    Johdata oppilaat Suomen kansalliseepoksen Kalevalan maailmaan oppimistehtävien avulla! Tehtävät on suunnattu erityisesti yläkoululaisille ja lukiolaisille, mutta ne soveltuvat myös muiden Kalevalasta ja kansanrunoudesta kiinnostuneiden käyttöön.

• Kalevala 2015
    SKS:n Kalevalan päivän tilaisuus perjantaina 27.2. klo 14.00–16.00 huipentuu Kalevala nykyihmiselle 20 minuutissa -esitykseen, joka on SKS:n tilausteos juhlavuoden kunniaksi. Esityksessä Kalevalan tarinat taipuvat niin talk-show’n, rap-battlen kuin videopelinkin muotoon. Lemmekkäät rakkausseikkailut, hurjat taistelut ja runolaulun mahti saavat uudet tuoreet tulkinnat. Lämpimästi tervetuloa!

Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa on maailman suurimmat kalevalaisen runouden arkistokokoelmat sekä Kalevalan erilaiset suomalaiset laitokset ja käännökset yli 60 eri kielelle. SKS on myös Kalevalan ja Kantelettaren ensimmäinen kustantaja.

Lisätietoja: viestintäjohtaja Sirkka-Liisa Mettomäki, sirkka-liisa.mettomaki@finlit.fi, 040 580 4964.

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki