Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » SKS jakoi apurahoja

SKS jakoi apurahoja

Julkaistu: 17.03.2016 klo 09:31
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

SKS jakoi apurahoja kirjallisuuden- ja kulttuurien tutkimukselle.

Elias Lönnrotin rahaston apurahat 2016

Ksenia Eskola, Suomalais-venäläisten nimivalinnat ja nimi-identiteetti Suomessa 2000-luvulla, suomen kielen väitöskirjatyö, 10 200 euroa

Heidi Haapoja, Ennen saatuja sanoja – kalevalamittainen runolaulu nykykansanmusiikin kontekstissa, folkloristiikan alan väitöskirjatyö, 10 200 euroa

Nanny Jolma, Menneisyyden kokeminen ja muisteleminen Bo Carpelanin romaaneissa, kirjallisuuden alan väitöskirjatyö, 10 200 euroa

Elias Lönnrotin rahastosta jaetaan apurahoja suomalaisen kulttuurin ja kulttuuriperinnön – erityisesti kielen, kansanperinteen ja kirjallisuuden – tutkijoille.

Samuli Paulaharjun rahaston apurahat 2016

Valt. yo. Juho Hänninen (Helsingin yliopisto, valtiotiede): Valtamedian huomiota vaille jääneiden suomalaisen punkin omakustanneyhtyeiden (1977–1984) haastattelemiseen ja punk-muistelukampanjan järjestämiseen, 1 000 euroa

Fil. yo. Sonja Leppänen (Helsingin yliopisto, folkloristiikka): Pohjois-Lapin kullankaivajien haastattelujen tekemiseen, 1 000 euroa

FT Marianna Ridderstrand (Helsingin yliopisto, tähtitiede): Kenttätutkimusprojekti jätinkirkkoihin liittyvän kansanperinneaineiston keräämiseksi, 3 000 euroa

Työryhmä Joona Raudaskoski ja Olli Seppälä (Kirjapaja): Adventista Ramadaniin – Uskontojen juhlakirja. Tietokirja Suomessa harjoitettavien uskontojen juhlaperinteistä. Haastattelu- ja aineistonkeruuprojektin toteuttamiseksi, 3 000 euroa

FT, dosentti Kai Åberg (Itä-Suomen yliopisto, perinteentutkimus): Kenttätutkimus Suomen puolisen ja luovutetun Karjalan alueen karjalaisväestön ja eri romaniryhmien välisestä kulttuurisesta vuorovaikutuksesta, 2 000 euroa

Samuli Paulaharjun rahastosta jaetaan apurahoja kansanperinteen kerääjille tai kenttätutkijoille.

SKS 185 vuotta – Avoimena tiedolle

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon