Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Sitruuna Kustannus julkaisee syksyllä esikoiskirjailija Heikki Hietalan teoksen Hotelli Tulagi suomeksi

Sitruuna Kustannus Oy

Julkaistu: 28.05.2014 klo 11:10
Julkaisija: Sitruuna Kustannus Oy

Hotelli Tulagi on tarina elämänhalusta ja menetyksestä, sodasta ja rakkaudesta sekä oman paikan löytämisestä maailmassa.

Jack McGuire rakastaa lentämistä. Toisen maailmansodan syttyessä hän vaarantaa elämänsä päivittäin taistellessaan Tyynellämerellä Yhdysvaltain merijalkaväen hävittäjälentäjänä japanilaisia vastaan. Koneen ohjaamo on ainoa paikka, missä Jack löytää oman rauhan.

Sodan loputtua Jack ei kuitenkaan pysty enää palaamaan lapsuutensa maisemiin Keskilänteen, vaan palaa takaisin Salomonsaarille ja perustaa hotellin paikkaan, jonka yli hän lensi usein sodan aikana. Vaikka sota on ohi, palaaminen sodan muistoihin saa Jackin levottomaksi kun hän joutuu käymään myös omaa sisäistä taisteluaan kuunnellessaan sodan runtelemien hotellivieraiden tarinoita.

Heikki Hietala kirjoitti Hotelli Tulagia kahdentoista vuoden ajan. Kirja julkaistiin Englannissa nimellä Tulagi Hotel huhtikuussa 2010, Yhdysvalloissa 2011 ja uudestaan Englannissa 2012 (Fingerpress).  Kirja on tiettävästi ensimmäinen suomalaisen englanniksi julkaisema romaani. Kirja on edelleen myynnissä Amazonin verkkokaupassa sekä Barnes & Noblen verkkokaupassa ja se on huomioitu myös Goodreads-verkkosivustolla. Hotelli Tulagi on Hietalan esikoisteos.

Heikki Hietala (s. 1964) opettaa tietojenkäsittelyä Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Hän on valmistunut filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta. Hietala on kirjoittanut myös kolmisenkymmentä novellia ja lokakuussa 2010 hän voitti Flash500-lyhytnovellikilpailun novellillaan Lord Stanton’s Horse. Hietala on osallistunut myös Suomen ilmavoimien historiikin toimitus- ja käännöstyöhön. Hietala asuu Klaukkalassa perheineen. Sitruuna Kustannus julkaisee Hietalan novellikokoelman vuonna 2015.

”Kirjaa ei voi laskea käsistään kun sen kerran aloittaa, ja ilmataisteluiden yksityiskohtaiset kuvaukset sisältävät paljon tarkkoja teknisiä ja historiallisia yksityiskohtia. Tapahtumapaikat ovat kauniit, hotellissa kannattaa ehdottomasti käydä, ja hotellivieraiden tarinat ovat kiehtovia. Kirja etenee rauhalliseen tahtiin, matkassa on paljon tunteellisia mutkia ja sivuteitä, ja vaikka tarina tuo toisinaan hymyn huulille ja joskus kyyneleen lukijan silmään, siinä on joitain todella hauskoja hetkiä. Loistava lukukokemus.”

- Barbara Goldie, Historical Novels Review, toukokuu 2011.

Julkaisuaika: 28.8.2014

Sidottu, n. 360 sivuaPicture
ISBN: 978-952-5701-43-2
KL 84.2