Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Sirpa Pietikäinen AVEKin johtokunnan puheenjohtajaksi

AVEK

Sirpa Pietikäinen AVEKin johtokunnan puheenjohtajaksi

Julkaistu: 12.09.2014 klo 09:23
Julkaisija: AVEK

Europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen on valittu Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksen AVEKin johtokunnan puheenjohtajaksi. Tekijänoikeusjärjestö Kopioston yhteydessä toimiva AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla audiovisuaalista kulttuuria.

”On mielenkiintoista päästä vaikuttamaan luovan alan kehittämiseen AVEKin kautta. Luovat alat muodostavat lähes viisi prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta, joten niillä on merkittävä vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan taloudellisesti, kulttuurillisesti ja työllistäjänä”, kommentoi Pietikäinen.

Johtokunnan toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin elokuvaohjaaja Taru Mäkelä.

Entinen johtokunnan puheenjohtaja, Espoon kaupungin entinen kulttuurijohtaja Georg Dolivo ja johtokunnan toinen varapuheenjohtaja ohjaaja Auli Mantila luopuvat tehtävistään.

AVEKin johtokunnan kokoonpano:

Sirpa Pietikäinen, europarlamentaarikko, puheenjohtaja
Susanna Helke, elokuvaohjaaja, professori
Jarkko Hentula,
elokuvatuottaja
Tiina Kaukanen,
pukusuunnittelija
Taru Mäkelä,
elokuvaohjaaja, varapuheenjohtaja
Sanna Salmenkallio,
säveltäjä, muusikko
Mika Taanila,
elokuvaohjaaja, varapuheenjohtaja
Minna Tarkka,
Ville Vilen,
luovien sisältöjen johtaja (YLE)
Markku Värtö, toimittaja

Pääsihteeri Juha Samola, juha.samola@avek.kopiosto.fi, 09 4315 2351, 040 513 9305

Tekijänoikeusjärjestö Kopioston yhteydessä toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla audiovisuaalista kulttuuria. Varat ovat pääasiassa peräisin hyvitysmaksusta, jota peritään muun muassa dvd-levyistä ja digitaalisista videotallentimista. AVEK myöntää tukea elokuvan eri lajityyppien kehittelyyn ja kulttuurivientiin, audiovisuaalisen alan tekijöiden jatko- ja täydennyskoulutukseen sekä festivaalien ja tapahtumien järjestämiseen. Lisäksi AVEK myöntää tukea lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvien sekä mediataideteosten tuotantoon.

Opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo- ja CreaDemo-määrärahoista tukea myönnetään kulttuuristen sisältöjen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen.