Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Sinustako miljoonien eurokolikoiden suunnittelija?

Suomen Rahapaja Oy

Sinustako miljoonien eurokolikoiden suunnittelija?

Julkaistu: 06.05.2011 klo 12:23
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Euro täyttää 10 vuotta tammikuussa 2012. Kaikki 17 euromaata laskevat vuonna 2012 liikkeelle kahden euron erikoisrahan, jonka kansallisella puolella on yhteinen kuva-aihe. Enää puuttuu suunnittelija – kaikki yli 12-vuotiaat euroalueen kansalaiset voivat osallistua kilpailuun, joka päättyy 20.5.

Euroopan komission talouden ja rahoituksen pääosasto etsii vuoden 2012 kahden euron erikoisrahalle suunnittelijaa. Suunnittelukilpailuun voivat osallistua kaikki yli 12-vuotiaat ja vuoden 2011 loppuun mennessä 12 vuotta täyttävät euroalueeseen kuuluvien EU-maiden kansalaiset.

Kilpailutyön voi jättää verkkosivuston http://www.eurocoin-competition.eu/fi/home kautta 29.4.–20.5.

Euroalueen kansalaiset äänestävät voittajan netissä

Euroalueen kansalaiset ja asukkaat äänestävät voittajan loppukilpailuun päässeistä kuva-aiheista, jotka valitsee ammattilaisista koostuva tuomaristo. Omaa suosikkia voi äänestää 6.–24. kesäkuuta.

Kilpailun voittanut kuva-aihe ja voittajan nimikirjaimet painetaan miljooniin eurokolikoihin, jotka lasketaan liikkeelle kaikissa euroalueen jäsenvaltioissa ensi vuonna. Lisäksi voittaja saa palkinnoksi arvokkaan eurokolikkosarjan.

Euroraha on nykyisin yli 330 miljoonan ihmisen käytössä 17 EU-maassa. Liikkeelle laskettavien eurokolikoiden toinen puoli on kaikille maille yhteinen ja toinen puoli kansallinen. Kansallisten puolten aiheet kuvaavat usein maiden historiaa – esimerkiksi suomalaisessa kahden euron erikoisrahassa muistettiin vuonna 2010 suomalaisen rahan 150. juhlavuotta.

Ensimmäinen euromaiden yhteinen erikoisraha lyötiin vuonna 2007

Jäsenvaltiot voivat lisäksi julkaista omia maakohtaisia juhlarahojaan, joiden kuva-aiheena on kansallinen tai eurooppalainen merkkitapahtuma. Kyseessä on nyt kolmas kerta, kun kaikki euroalueen jäsenmaat laskevat liikkeelle eurokolikon, jonka kansallisella puolella on yhteinen kuva-aihe.

Ensimmäinen yhteinen juhlaraha laskettiin liikkeelle 2007 Rooman sopimuksen 50-vuotisjuhlan kunniaksi. Seuraava yhteinen erikoisraha julkaistiin vuonna 2009, jolloin tuli kuluneeksi 10 vuotta Euroopan talous- ja rahaliiton käynnistymisestä sekä euron käyttöönotosta tilivaluuttana kolme vuotta ennen fyysisten setelien ja kolikoiden liikkeellelaskua. Erikoiskolikoiden nimellisarvo on aina kaksi euroa, ja ne lasketaan liikkeelle koko euroalueella.

Lisätietoa eurokolikoista sekä yhteisistä ja maakohtaisista juhlarahoista on sivulla: http://ec.europa.eu/economy_finance/euro/cash/coins/index_en.htm

Henna Karjalainen
viestintä- ja markkinointipäällikkö
Suomen Rahapaja Oy