Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Sibelius-viulukilpailun voittaja avaa Oulu Sinfonian kevätkauden

Oulu Sinfonia

Sibelius-viulukilpailun voittaja avaa Oulu Sinfonian kevätkauden

Julkaistu: 11.01.2016 klo 16:00
Julkaisija: Oulu Sinfonia

Oulu Sinfonian kevätkauden 2016 avauskonsertti to 14.1. klo 19  Madetojan salissa tuo orkesterin solistiksi 11. kansainvälisen Sibelius-viulukilpailun voittaneen amerikkalaisviulisti Christel Leen. Konsertin johtaa  Vaasan kaupunginorkesterin ylikapellimestarina vuoden alussa aloittanut englantilainen James Lowe, joka  on puolestaan palkittu Jorma Panula -kapellimestarikilpailussa vuonna 2009. Aktiivisen kapellimestariuransa ohella Lowe opettaa kapellimestariopiskelijoita ja tekee tutkimusta kuinka orkesterit voivat olla yleisön kanssa merkityksellisessä kanssakäymisessä. Konsertin muita kilpailumenestyjiä edustaa alkusoittona soiva Sauli Zinovjevin Gryf, joka sai kolmannen palkinnon kansainvälisessä Uuno Klami –sävellyskilpailussa vuonna 2014.

Solistinumerona Christel Lee tulkitsee niin ikään kilpailumenestystä niittäneen Sibeliuksen ikonisen viulukonserton. Lee myös kertoo konsertin Varaslähdössä  Ravintola Preludissa klo 18.30 alkaen kokemuksistaan viime vuoden lopulla käydyistä Sibelius-viulukilpailuista. Konsertin huipentaa Ralph Vaughan Williamsin viides sinfonia, joka on omistettu Sibeliukselle.

lisätietoja: http://www.oulusinfonia.fi/konsertit-2/kilpailumenestyjat.html

Leena Pälli, intendetti