Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Savo ja Karjala saavat omille maamerkeilleen omistetut kolikot

Suomen Rahapaja Oy

Savo ja Karjala saavat omille maamerkeilleen omistetut kolikot

Julkaistu: 23.09.2013 klo 16:11
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapajan myyntitempaus Savonlinnassa 25.9. klo 11–17

Suomen Rahapajan Maakuntien rakennukset -kolikkosarjaan on ikuistettu erilaisia ihmiskäden muovaamia rakennelmia, joilla on suuri merkitys alueensa ihmisille. Kolikkosarja saa odotettua jatkoa Savon ja Karjalan rakennuksia juhlistavista kolikoista niiden julkaisupäivänä 30.9. Savonlinnalaisilla on kuitenkin ainutlaatuinen mahdollisuus ostaa kolikoita jo ennakkoon Kauppakeskus Kastellista 25.9. klo 11–17, jonne Suomen Rahapaja pystyttää oman myyntipisteensä.

Pyhästä Olavista oopperaan

Linnan jykevät muurit ovat vuosisatojen saatossa todistaneet Savon herruuden vaihdokset, lukuisten taisteluiden jylinän ja oopperajuhlien kaiut. Linnan moni-ilmeisessä arkkitehtuurissa näkyvät niin ruotsalaisten kuin venäläistenkin hallitsijoiden kädenjäljet. Kolikkoon on kuvattu yksi linnan torneista ja pihlajan, Pohjois-Savon nimikkokasvin, oksa.

Imatrankosken voimala on insinöörityön taidonnäyte

Imatrankosken voimalassa yhdistyvät luonnonvoiman ihme ja insinöörityön taidonnäyte. Imatrankoski on Suomen vanhin matkailunähtävyys ja koskea on tultu ihastelemaan ulkomailta saakka jo 1700-luvulla. Kolikossa on pääosaan nousevat Imatrankosken mahtavat kuohut.

Jokainen maakunta saa oman kolikkonsa

Maakuntien rakennukset -kolikkosarja alkoi vuoden 2012 joulukuussa Lapin ja Uudenmaan rakennuksilla. Muut historialliset maakunnat saavat omat kolikkonsa vuoden 2013 aikana. Sarjan kaikki kolikot on suunnitellut arkkitehti Petri Neuvonen.

Maakuntien rakennukset -kolikkosarja jatkaa Suomen Rahapajan aikaisemmin julkaisemien historiallisten maakuntarahojen teemaa, jotka suunnitteli Nora Tapper. Nyt julkaistavissa Maakuntien rakennukset -sarjan rahoissa on sama Tapperin suunnittelema arvopuoli kuin aiemmassa maakuntarahasarjassa. Tunnuspuolen kuvat on suunnitellut Petri Neuvonen. Kutakin maakuntarahaa lyödään käyttörahalaatuisena 55 000 kappaletta ja peilikiiltoisena 10 000 kappaletta.

Suomen Rahapaja myy nyt viiden euron kolikoita kymmenen kappaleen erissä niiden nimellisarvolla 50 €. Savonlinnan myyntitapahtumassa myymme uusia Savon ja Karjalan kolikoita sekä kymmenen kappaleen pusseissa (50 €) että yksittäin (hinta 10 €). Myynnissä myös muita tuotteitamme! Tuotteita rajoitettu määrä.

Maakuntien rakennukset -sarjan Savon ja Karjalan kolikoita voi ostaa Suomen Rahapajan verkkokaupasta ja jälleenmyyjiltämme 30.9.2013 alkaen.

Suomen Rahapajan myyntipiste Kastellissa 25.9. klo 11–17
Kauppakeskus Kastelli
Olavinkatu 23
57130 SAVONLINNA

Laura Helle
Viestintä- ja markkinointisuunnittelija
Suomen Rahapaja
laura.helle(at)mint.fi

Suomen Rahapaja -konserni suunnittelee, markkinoi ja valmistaa metallisia käyttörahoja, juhla- ja erikoisrahoja, rahasarjoja sekä raha-aihioita. Suomen Rahapaja -konserni on euroalueen vahvin metallirahan valmistaja ja huhtikuussa 2011 tapahtuneen Saxonia EuroCoin GmbH:n kaupan myötä myös yksi maailman suurimmista metallirahan viejistä. Yhtiön omistaa Suomen valtio. Lisätietoa Suomen Rahapajasta www.suomenrahapaja.fi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki