Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Sara ja Erik maalaa kuvan sisukkaan naisyrittäjän ja luomisvimmaisen taiteilijan avioliitosta

Tampereen Työväen Teatteri

Julkaistu: 26.08.2016 klo 09:30
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Tampereen Työväen Teatterin syyskauden ensimmäinen kantaesitysnäytelmä, Sara ja Erik, saa ensi-iltansa tiistaina 30.8. Eino Salmelaisen näyttämöllä. Esitys alkaa klo 19.

Pirjo-Riitta Tähden käsikirjoittama draama kertoo vaatekauppias ja mesenaatti Sara Hildénin ja taiteilija Erik Enrothin tarinan ensimmäistä kertaa näyttämöllä. Ohjaaja Maarit Pyökäri kuvailee sitä näin: ”Se on tarina rahasta ja rakkaudesta, liiketoiminnasta ja taiteesta, taiteilijan vapaudesta ja kultaisesta häkistä”. Visuaalisesti vahvassa esityksessä lavastuksen, videot ja puvut on suunnitellut Reija Hirvikoski.

Sara Hildén on lähtöisin vaatimattomista ja köyhistä oloista, mutta nousee sinnikkyydellään ja naisellisella liikevaistollaan vaurauteen ja menestykseen. Mannermaisen muodin lisäksi hän kiinnostuu kulttuurista ja ryhtyy keräämään nykytaidetta. Erik Enroth nousee yhdeksi sukupolvensa merkittävimmistä taiteilijoista, mutta hänen intohimoisin ihailijansa on Sara. Varakkaan naisen puolisona Erik saa omistautua taiteelliselle työlleen vailla huoltoa toimeentulosta. Asetelma ei kuitenkaan ole ongelmaton. Saran ja Erikin kohtaamisesta syntyy kahden voimahahmon myrskyisä liitto, joka jättää jälkeensä ainutlaatuisen perinnön. Sitä jälkipolvet voivat ihailla Sara Hildénin museossa Tampereen Särkänniemessä.

Saran ja Erikin nimirooleissa nähdään Teija Auvinen sekä vierailijana Ilkka Heiskanen, jonka edellisestä roolityöstä TTT:n näyttämöllä on kulunut jo viisitoista vuotta. Muut näyttelijät ovat Kristiina Hakovirta, Minna Hokkanen, Matti Pussinen-Eloranta ja Jukka Saikkonen.

Sara Hildén
Saara Ester Hildén syntyi Tampereella 1905. Hän aloitti uransa vaatetusalalla vain 14-vuotiaana Puku-Aitan myyjättärenä ja myymälänhoitajana. Vuonna 1952 hän perusti ensimmäisen oman liikkeensä. Sara Hildénin säätiön taidekokoelma sai alkunsa vuonna 1962, kun Hildén lahjoitti omistamansa teokset säätiölle. Kokoelman ytimen muodostavat Erik Enrothin varhaiskauden maalaukset vuosilta 1945–1963. Seuraavien vuosien aikana kokoelma kasvoi Hildénin hankintojen myötä, ja säätiön ja Tampereen kaupungin välillä solmittiin vuonna 1975 sopimus Sara Hildénin taidemuseon perustamisesta. Vuonna 1984 Sara Hildénille myönnettiin professorin arvonimi. Hän kuoli 7.10.1993 Tampereella.

Linkki pressikuviin

Näytelmä teatterin kotisivuilla