Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Puualan mainetyöstä jaettava Rantasalmi-palkinto Koistinen Kantele Oy:lle

Suomen Kulttuurirahasto

Puualan mainetyöstä jaettava Rantasalmi-palkinto Koistinen Kantele Oy:lle

Julkaistu: 21.04.2012 klo 16:00
Julkaisija: Suomen Kulttuurirahasto

Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahasto jakaa lauantaina 21.4. vuosijuhlassaan puualan mainetyöstä myönnettävän Rantasalmi-palkinnon (20 000 eur) Koistinen Kantele Oy:lle. Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahastoon kuuluva Rantasalmen rahasto on jakanut tätä talousneuvos Osmo Ruotsalaisen (1915-2002) ideoimaa palkintoa vuodesta 1996 lähtien.

Rääkkyläläinen perheyritys Koistinen Kantelen historia alkoi 1957 kantelemestari Otto Koistisen valmistamasta kanteleesta ja häntä voidaan pitää Koistinen kanteleiden soinnin alkuperäisenä luojana. Nykyisin Koistinen Kantele Oy työllistää lähes kymmenen kanteleiden rakentamisen, myynnin, soittamisen ja opettamisen ammattilaista. Yrityksen tuotevalikoima on laajentunut yksinkertaisista viisikielisistä kanteleista monikymmenkielisiin konserttikanteleisiin ja ennen kaikkea niiden vastaaviin sähköisiin versioihin. Yrityksen brändi perustuukin merkittävästi ennakkoluulottomaan tuotekehittelyyn ja kanteleen käytön raja-aitojen rikkomiseen; Koistisen kanteleita on nähty ja kuultu muun muassa nimekkäiden rockbändien äänitteillä ja konserteissa. Koistisen sähköistenkin instrumenttien rakentaminen perustuu kuitenkin puuraakamateriaaliin ja sen jalostamiseen.

Koistisen kanteleet valmistetaan nykyisen toimitusjohtajan Hannu Koistisen ja hienopuuseppä Timo Schmidtin yhdessä kehittämällä tuotantomenetelmällä, joka mahdollistaa toisaalta konserttikanteleiden pienimuotoisen sarjavalmistamisen ja toisaalta takaa jokaiselle kanteleelle oman ainutlaatuisen sointinsa.

Yrityksen tuotantotilat sijaitsevat Rääkkylässä, mutta sillä on toimipiste myös Helsingissä. Koistinen Kantele Oy tekee aktiivista yhteistyötä ammattimuusikoiden kanssa instrumenttien edelleen kehittämiseksi. Lisäksi yrityksellä on koulutustoimintaa. Sen asemasta kanteleiden valmistajien joukosta kertonee paljon jo se, että suurin osa maamme kanteleen soiton opettajista soittaa Koistisen valmistamilla kanteleilla.

Lisätiedot:

Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Savon rahasto, asiamies Päivikki Eskelinen-Rönkä, 050 385 7603, paivikki.eskelinen-ronka@skr.fi
Koistinen Kantele Oy, Hannu Koistinen, 050 367 7500, hannu.koistinen@koistinenkantele.com

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki