Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Postimerkkien suunnittelukilpailu vuoden 2017 ystävänpäiväksi on ratkennut

Posti Group

Postimerkkien suunnittelukilpailu vuoden 2017 ystävänpäiväksi on ratkennut

Julkaistu: 04.05.2016 klo 09:16
Julkaisija: Posti Group

Ari Kiven tyylikäs sydänmerkki nousi kilpailun voittoon

Posti, Grafia ja Kuvittajat ry järjestivät ystävänpäiväpostimerkkien suunnittelukilpailun, jonka voittajaksi on valittu helsinkiläisen graafikon Ari KivenSininen sydän. Postimerkkisarjassa on käytetty tuttua symbolia uudella tavalla.

- Merkkisarja on yksinkertainen, tyylikäs ja loppuun asti mietitty kokonaisuus, summaa raadin ajatuksia puheenjohtaja toiminut Postin Design ManagerTommi Kantola.

- Sinisten sydämien yhdistelmät sekä niillä leikittely toivat lopputuloksen, joka vastaa mielikuvaani suomalaisesta ystävyydestä. Sydänmuodostelmat kuvastavat erilaisia ystävyyden ja välittämisen asteita ja muotoja, Ari Kivi kertoo.

Viiden merkin sarja 1. luokan merkkejä julkaistaan tammikuussa 2017.

Toisen palkinnon raati antoi rovaniemeläisen graafisen suunnittelijan Leena Raappana-Luiron herkälle ja runolliselle kilpailutyölle Ystävyys on ilo. Kolmanneksi sijoittui helsinkiläisen kuvittajan Nadja Sarellin värikäs ja lämminhenkinen Kaverikuva.

Kunniamaininnan saivat seinäjokelaisen kuvittajan Marjo Nygårdin persoonallinen Lokki ja lapsi, kokkolalaisen graafisen suunnittelijan Anna-Maija Warghin perinteisesti kuvitettu Postia ystävälle sekä helsinkiläisen opiskelijan Oskari Kallion iloista huumorintajua kupliva Hyvät ystävät.

247 upeaa työtä

Raati kiitteli kilpailun suosiota, sillä siihen osallistui joukko ammattilaisia ja opiskelijoita peräti 247 työllä. Kilpailun taso oli korkea ja merkit olivat monimuotoisia sekä tekniikoiltaan että aiheiltaan.

- Kilpailut ovat tärkeitä, jotta uudet suunnittelijat pääsevät tekemään postimerkkejä. Se on hieno työtehtävä, sanoo graafikko Susanna Rumpu, joka edusti tuomaristossa Grafiaa.

Kuvittajat ry:tä edustanut Sari Airola menestyi Postin edellisessä kuvituskilpailussa ja hän on siten tämän vuoden joulupostimerkin suunnittelija. Airola työskentelee myös opettajana ja iloitsee siitä, että opiskelijatkin ottivat osaa kilpailuun.

Postin taidetoimikuntaa tuomaristossa edustivat graafikot Matti Remes ja Jukka Kinanen sekä Postin Design Managerit Tommi Kantola ja Petri Pohjolainen.

Posti Oy
• Design Manager Tommi Kantola, puh. 020 451 5531, tommi.kantola@posti.com
Posti Group Oyj
• tiedottaja Merja Suomalainen, puh. 0400 918 221, merja.suomalainen@posti.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin: www.posti.fi/ostoksille.

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.