Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Positiivinen muotoilun sanansaattaja - Petteri Häkkinen matkaa Milanoon

Studio Haekkinen

Positiivinen muotoilun sanansaattaja - Petteri Häkkinen matkaa Milanoon

Julkaistu: 30.03.2016 klo 10:15
Julkaisija: Studio Haekkinen

Petteri Häkkinen perusti Studio Haekkisen vuonna 2013. Tänä keväänä moni asia on loksahdellut kohdilleen: Pinnalla-näyttely Jyväskylässä, kutsu design-kaupunki Milanoon kansainväliseen Meet My Project –näyttelyyn, Iskun Suomi100- kalustemuotoilukilpailun finaalipaikka ja syksyinen Habitare-messukutsu nuorten muotoilijoiden protoshop-osastolle. Petteri Häkkisen nimi kannattaa painaa mieleen.

Muotoilijan polku

Petteri syntyi ja kasvoi Sysmässä. Tietotekniikan opiskelu yliopistossa vaihtui Salpauksen puuseppälinjaan sekä Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituuttiin. Säntillisenä miehenä Petteri kävi puuseppälinjan ensin loppuun ja jatkoi sen jälkeen ammattikorkeakoulussa. Opiskeluaikoina saadut kontaktit ja osaaminen veivät häntä yhteistyöstä toiseen. Opiskelujen päätyttyä Suomen Muotoilusäätiö työllisti nuoren muotoilijan ja lopulta Petteri perusti oman yrityksen Studio Haekkisen.

-Puuseppätausta auttaa, koska voin tehdä omat prototyyppini ja uniikkitilaukset. Uskon, että minulla on kalusteteollisuudelle paljon annettavaa ja uusia ideoita, Petteri Häkkinen summaa yhteen. Esimerkiksi nelisen vuotta sitten Petteri näki vahvasti, että sorvattu pyöreä jalka on tulossa. Tällä hetkellä sorvattuja jalkoja näkee kaikkialla. Suunnittelijana ja muotoilijana Petteri on oman tiensä kulkija. Studio Haekkinenkin on nimenä hauskasti erilainen ja jää mieleen; ulkomainen kirjoitusasu oli harkittu alusta alkaen.

Matka Milanoon teemalla "We are Social Animals"

Ranskalainen muotoilukollektiivi otti yhteyttä nähtyään jossain yhteydessä Häkkisen Ducky-tuotesarjan. Teemalla We are Social Animals –toteutettava näyttely järjestetään Milano Design Weekin yhteydessä 12.-17.4.2016. Askon Säätiö myönsi apurahan näyttelymatkaa varten.

Suunnittelijan työpäivä täyttyy tilaustöistä, omasta suunnittelusta, ideoiden metsästyksestä, sekä yhteydenpidosta. Petteri kuvailee tyylinsä olevan pelkistettyä, tuotteet näyttävät kevyiltä mutta rakenteelliset ratkaisut ovat kestäviä. Piirtäminen on hänelle vahva ja ominainen ilmaisumuoto.

- Olen muotoilijana vasta alkutaipaleella. Vielä ei ole monia tarinoita kerrottavana, toivottavasti viiden vuoden päästä on enemmän. Nyt käsillä on niin monta hyvää sattumaa, joten nyt on mentävä, nyt tai ei koskaan, painottaa Petteri Häkkinen.

Lisätiedot:

Studio Haekkinen
Muotoilija Petteri Häkkinen
puh. +358 443 721 659, petteri@studiohaekkinen.fi
www.studiohaekkinen.fi

Näyttelyt käynnissä / tulevat:

• Pinnalla-näyttely 12.3.–5.6.2016
    Suomen käsityön museo, Kauppakatu 25, Jyväskylä.
    Piccolo-pöytä. Piccolo syntyi materiaalikokeilun seurauksena. Yksinkertainen pöytä on sekoitus modernia minimalismia ja perinteistä puusepäntaitoa. Laadukas materiaalin käyttö ja viimeistely tuovat kunniaa mäntypuulle. www.craftmuseum.fi
  • We are social animals, Milano 12.-17.4.2016
    Palazzo Gorani - Via Gorani 6, 20123, Milano, Italy
    Ducky on kuusiosainen kalustesarja kotiympäristöön ja se on esillä Milanossa  Meet my project – näyttelyssä. Ducky-sarjassa klassisen kaunis 50-lukulainen muotokieli yhdistyy moderniin ja leikkisään ulkonäköön. Materiaalina on koivu ja koivuvaneri. www.meetmyproject.com/milan-we-are-social-animals
  • Habitare 7.-11.9.2016
    Messukeskus, Helsinki
    Studio Haekkinen mukana Protoshopissa www.habitare.fi

Kuvia voi vapaasti käyttää juttujen yhteydessä. Kuviin maininta: Studio Haekkinen, paitsi henkilökuva Petteri Häkkisestä: Antti Ahtiluoto.