Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Portoklasserna för brev och kort sammanslås, nya märken i bruk redan i november

Posti Group

Portoklasserna för brev och kort sammanslås, nya märken i bruk redan i november

Pressmeddelande.
Publicerad: 20.09.2016 kl. 10:00
Utgivare: Posti Group

- I november utkommer fixvärdemärken för inrikes-, utrikesförsändelser och julhälsningar

Posti sammanslår betalningsklasserna för brev, det vill säga 1:a och 2:a klass, 1.1.2017. De nya portobeteckningarna tas i bruk redan den 10 november då de sista frimärkena för i år ges ut. Brev och kort inrikes och utrikes samt i fortsättningen även julhälsningar, levereras med fixvärdemärken vars valör alltid motsvarar gällande porto.

- Nu kan man även lugnt köpa märken för julhälsningarna, eftersom de märken som blir över kan användas till julhälsningar nästa år, berättar Postis produktchef Johanna Rouhe.

Exempel på fixvärdemärken som utkommer i november och deras pris:

Inrikes fixvärdemärke gäller som porto för brev och kort upp till 50 gram i Finland (inte på Åland).

1,20 euro*

Inrikes fixvärdemärke, Fattiggubbstradition, Alajärvi

Utrikes fixvärdemärke gäller som porto för Priority-brev och -kort upp till 20 gram från Finland till utlandet (inte från Åland).

1,30 euro

Utrikes fixvärdemärke, En röd stuga

Fixvärdemärke för julhälsningar gäller som porto för julhälsningar upp till 50 gram i Finland (inte på Åland). Priset på Julhälsningen och den sista inlämningsdagen meddelas årligen. Julhälsningar som skickas inom utsatt tid levereras till mottagarna före jul.

0,90 euro**

Fixvärdemärke för julhälsningar, Spring renen min

*Priset motsvarar 1:a-klasspost fram till slutet av 2016.
**Sista inlämningsdag till julen 2016: 14.12

Sammanslagningen av inrikes 1. och 2. brevklass träder i kraft i januari

I framtiden kan man på frimärken för inrikes brev se ett fixvärdemärke som beskriver Finlands karta, designat av Klaus Welp. Fixvärdemärkets pris är 1,20 euro, dvs. samma som för nuvarande 1:a-klasspost. Merparten av breven levereras fortfarande i hela landet följande vardag efter att de postats.

- Vi vill göra detta så enkelt som möjligt för kunderna. Alla fixvärdemärken för 1:a och 2:a klass duger även nästa år som sådana när man skickar inrikes brev, säger Rouhe.

2:a klass fixvärdemärken trycks inte längre, men de gamla säljs tills de är slut. Inrikes försändelserna levereras som 2:a klass fram till årets slut med portot 1,10 euro (högst 50 gram).

Priority- och Economy-klasser finns även i fortsättningen för företag som är Postis avtalskunder.

Utrikes försändelser fortfarande i två klasser

Till utlandet sänds fortfarande Priority- och Economy-brev med två transporthastigheter, allt enligt internationella postavtal. Det nya utrikes fixvärdemärket räcker som porto överallt i världen som Priority-brev i den lättaste viktklassen 20 gram.

Bildmaterial för medierna

Ta en titt på alla frimärken som är till salu i Postis webbutik.

Posti Group är ditt främsta val när det gäller tjänster för post, logistik och näthandel. Vi ser till att handeln och vardagen förlöper smidigt i nio länder. Omsättningen år 2015 var 1 650 miljoner euro. Vi betjänar våra kunder i Finland under namnet Posti och i andra länder under namnet Itella, med cirka 22 000 medarbetare. Alla våra tjänster i Finland är koldioxidneutrala. www.posti.com.