Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Pohjoisia kaikuja -konsertissa Suomen ensiesitys ja Sibeliusta

Oulu Sinfonia

Pohjoisia kaikuja -konsertissa Suomen ensiesitys ja Sibeliusta

Julkaistu: 27.11.2015 klo 13:01
Julkaisija: Oulu Sinfonia

Oulu Sinfonia esittää to 3.12. klo 19 Madetojan salissa Pohjoisia kaikuja -konsertin, jossa Sibeliuksen rakastetut Tuonelan joutsen ja 1. sinfonia kehystävät tanskalaisen Nørgårdin kaksoiskonserton Suomen ensiesitystä. Päätösnumerona kuullaan lähestyvän Itsenäisyyspäivän kunniaksi Sibeliuksen Finlandia. Pohjoisia kaikuja -konsertti jatkaa Oulu Sinfonian ylikapellimestari Johannes Gustavssonin linjaa tuoda esiin erityisesti pohjoismaista musiikkia. Lisäksi Pohjoisia kaikuja -konsertti on osa ensi viikolla huipentuvan Sibelius 150-juhlavuoden ohjelmaa.  Kapellimestari Johannes Gustavsson kertoo klo 18.30 ravintola Preludissa järjestettävässä Varaslähdössä omasta suhteestaan pohjoismaiseen musiikkiin Kimmo Pihlajamaan haastattelussa.

Nørgårdin kaksoiskonsertto pohjaa pitkälti hänen vuonna 1985 säveltämäänsä alttoviulukonserttoon Remembering Child, joka on kunnianosoitus kaikille niille lapsille, jotka kyseenalaistavat aikuisten hulluuden. Konsertissa kuultava kaksoiskonsertto on kuitenkin syntynyt vahvassa vuorovaikutuksessa viulisti Peter Herresthalin ja sellisti Jakob Kullbergin kanssa, jotka kantaesittivät teoksen Bergenissä kuluvan vuoden kesäkuussa. Samat muusikot saapuvat myös Suomen ensiesityksen solistiksi Ouluun. Nørgårdin kantaesitykset ovat olleet kautta linjan huomattavia menestyksiä ja säveltäjä onkin palkittu useaan otteeseen. Hänen keskeisin tuotanto on levytetty Chandos-levy-yhtiölle.

Viulisti Peter Herresthal on erikoistunut etenkin aikamme musiikkiin, jota hän on myös levyttänyt paljon. Solistiuransa rinnalla hän toimii Lontoon Royal College of Musicin  ja Oslon Musiikkiakatemian professorina. Jakob Kullberg on puolestaan moninkertaisesti palkittu kamarimuusikko ja sellisti, jolle useat säveltäjät, mukaan lukien Per Nørgård ja Kaija Saariaho, ovat omistaneet teoksiaan. Kullberg on Open Strings Cello Academyn taiteellinen johtaja ja hän opettaa kansainvälisten mestarikurssien lisäksi Tanskan Kuninkaallisessa Musiikkiakatemiassa.

Kuvassa Johannes Gustavsson (kuva:Maiju Torvinen) ja Jakob Kullberg (kuva: Kare Viemose)

Leena Pälli, intendetti