Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Planeetat soivat Lahden Sibeliustalon uruilla

Sibeliustalo

Planeetat soivat Lahden Sibeliustalon uruilla

Julkaistu: 04.09.2014 klo 10:51
Julkaisija: Sibeliustalo

Yksi Suomen merkittävimmistä urkureista, urkujensoiton professori Kari Jussila konsertoi Sibeliustalon uruilla tiistaina 23.9.2014 kello 19. Jussila on Pohjoismaiden vanhimman urkutaidetta edistävän yhdistyksen, Suomen Organum-seuran, kunniajäsen ja entinen puheenjohtaja.

Konsertti on osa Organum-seuran 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Sibeliustalossa järjestettyä iltakonserttisarjaa. Ohjelmassa on muun muassa tanskalaisen säveltäjän Bengt Lorentzenin Planeetat-sarjan osat Aurinko, Venus ja Saturnus. Aikanaan Pariisin Notre Dame -katedraalin urkurina toimineen Louis Viernen säveltämä Kuun valo täydentää ohjelman tähtitieteellistä ulottuvuutta.

Sibeliustalon ja Organum-seuran yhteisessä iltakonserttisarjassa esiintyvät Kari Jussilan lisäksi Hanna Laakkonen-Yang tiistaina 28.10. ja Marianne Gustafsson-Burgman tiistaina 18.11. Heidän ohjelmissaan on luvassa lisää ranskalaisen urkumusiikin sävyjä.