Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Pienlehtiä ja punk-kirjeitä Postimuseon näyttelyssä 2017

Postimuseo

Pienlehtiä ja punk-kirjeitä Postimuseon näyttelyssä 2017

Julkaistu: 27.06.2016 klo 07:00
Julkaisija: Postimuseo

Punkin rantautumisesta Suomen maaperälle tulee ensi vuonna kuluneeksi 40 vuotta. Postimuseo, museokeskus Vapriikissa Tampereella, esittelee punkin mukanaan tuomia ilmiöitä loppuvuonna 2017 avattavassa Pienlehtiä ja punk-kirjeitä -näyttelyssä. Vuonna 1977 alkoi vaihtoehtolehtien vyöry ja samalla syntyi itse tekemisen kulttuuri, jonka elinvoima on säilynyt tähän päivään asti.

Kuka tahansa saattoi koota bändin, tehdä singlen tai kasetin, perustaa punk-lehden ja julkaista sen itse. Rohkeus ja into kantoivat pitkälle. Alakulttuurin kukoistus näkyi myös postilaitoksen arjessa: Hilse, Lintu, Aivopesu, Nakki ja muut lehdet kulkivat postinkantajan laukussa tilaajilleen. Lehtien tekijät pitivät yhteyttä ja vaihtoivat julkaisuja keskenään. Yhteydenpito laajeni nopeasti kansainväliseksi. Suomalaiset punk-äänitteet ja lehdet levisivät postin välityksellä maailmalle Brasiliaa, Yhdysvaltoja ja Australiaa myöten.

Punk ja itse tekemisen kulttuuri ovat toimineet lähtökohtana monen ihmisen uralle esimerkiksi tiedotusvälineissä tai kulttuurialalla. Näyttelyssä ovat esillä monet mielenkiintoiset lehdentekijät ja punkkarit ennen ja nyt Miettisestä Arto Nybergiin ja J. Tilsasta Silli Siltaseen.

Näyttelyn yhteistyökumppaneina ovat Oranssi ry ja Musiikkiarkisto JAPA, joiden yhteistyönä syntyi Vuoden 2015 arkistotekona palkittu pienlehtiarkisto (http://oranssi.net/pienlehdet/). Oranssilla ja JAPAlla on parhaillaan käynnissä muistitiedonkeruuhanke Suomi-punkin ensimmäisestä aallosta (http://mihinjaipunk.fi/).

Kuvatekstit:

Lehdet : Hämeenlinnalainen Hilse ja imatralainen Lintu kuuluivat levikiltään suurimpiin pienlehtiin. Orivedellä ilmestynyt Zärpä oli maineikkain sarjakuvaomakustanne.

Kirje: Punk-kirjeenvaihto oli vilkasta ja maailmanlaajuista. Näin myös suomalaiset bändit tulivat tunnetuiksi maailmalla.

näyttelyn kuraattori Pauli Kallio puh. 045 2302495, pauli.kallio@gmail.com ja Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli puh. 040 5310388, suvi.jalli@postimuseo.fi