Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Paperilla seisova Perkele: Hannu Salama 80 vuotta

Into Kustannus

Paperilla seisova Perkele: Hannu Salama 80 vuotta

Julkaistu: 28.09.2016 klo 13:00
Julkaisija: Into Kustannus

Into Kustannus julkaisee Hannu Salaman 80-vuotispäivän 4.10.2016 kunniaksi kirjallisuustutkija Milla Peltosen kirjoittaman elämäkerran Paperilla seisova Perkele – Hannu Salaman elämä ja kirjat

Milla Peltonen haastattalee Hannu Salamaa tiistaina 4.10. Helsingin Keskuskadun Akateemisessa kirjakaupassa kello 17.30 ja keskiviikkona 5.10. kello 17.30 Tampereen Akateemisen kohtaamispaikalla

Hannu Salama oli jo 1950-luvun alussa varma, että hän haluaa kirjailijaksi. Miten se onnistuu työläisperheen pojalta? Läpimurto tulee neljännellä romaanilla Juhannustanssit, josta nousi käänteentekevä kohu Suomen kulttuurihistoriassa. Kirjailija pilkkasi Jumalaa, ainakin arkkipiispan, kokoomuksen kansanedustajien ja oikeusjärjestelmän mielestä: kolme kuukautta ehdollista vankeutta.

Seuraava kohu seurasi kirjasta Siinä näkijä missä tekijä, ja myöhempi Finlandia-sarja mullisti romaanimuodon. Elämän opetuslapsia ja Hakemisen riemu kirjoittivat häpeämättömästi uusiksi Uutta testamenttia. Viimeisimmät runot kurkottelevat Auringonnousun talosta Helvetin kuuseen.

Salama-tutkija Milla Peltosen kirjoittama Paperilla seisova perkele paljastaa Salaman kirjailijantyön yllykkeitä. Millainen on Salaman maailmankuva? Miten kirjasota oli murtaa miehen? Asuuko vanha vihtahousu Salamassa, maailmassa vai pelkästään paperilla?

Milla Peltonen on kangasalalainen kirjallisuudentutkija (FT), tietokirjailija ja maahanmuuttajakouluttaja. Hän on väitellyt Hannu Salaman romaaneista, kirjoittanut useita artikkeleita työväenkirjallisuudesta ja toimittanut novellikokoelman Päätön (2014).

Milla Peltonen: PAPERILLA SEISOVA PERKELE
ISBN: 978-952-264-668-2, 442 sivua