Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Palkittu Valkoinen ensi-illassa Kellariteatterissa: Kaikki esitykset ovat viitottuja

Tampereen Työväen Teatteri

Julkaistu: 08.09.2014 klo 14:15
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Ensimmäiseksi teatterikokemukseksi hienosti sopiva Andy Manleyn koko perheen näytelmä Valkoinen (White) saa ensi-iltansa Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa keskiviikkona 10.9. klo 18.30. Teatterinjohtaja Maarit Pyökärin ohjaaman näytelmän rooleissa nähdään Juha-Matti Koskela ja Jukka Saikkonen.

Tarinan Trasseli ja Pumpuli elävät valkoisessa maailmassa, josta he pitävät tunnontarkasti kiinni. Heillä on töitä ja he ovat tyytyväisiä. Trasseli ja Pumpuli rakastavat munia, joita he hoitavat suurella rakkaudella. Mutta sitten saapuu yllättäen punainen muna, joka muuttaa kaiken. Seuraavana aamuna valkoinen maailma ei ole enää ennallaan.

Esitys sopii kaikenikäisille ja erityisen hyvin se sopii ensimmäiseksi teatterikokemukseksi. Näytelmän maailma vie mukanaan myös aikuiset: Fringen teatterifestivaaleilla salit täyttyivät aikuisyleisöstä. Esitys on myös kaksikielinen: Se toteutetaan suomalaisen viittomakielen ja puhutun suomen kielen dialogina.

Kriitikoilta Valkoinen on saanut ylistäviä arvioita, ja sen on kehuttu olevan yksinkertaisen ilahduttava mille tahansa ikäryhmälle. Se palkittiin Fringe First ja Glasgow Herald Angel –palkinnoilla. Näytelmä on vuoden 2010 ensi-iltansa jälkeen kiertänyt niin Euroopassa, Aasiassa kuin Yhdysvalloissakin.

The Sydney Morning Heraldin haastattelussa Andy Manley kertoo esityksen herättämistä yleisöreaktioista: "Kerran eräs mies tuli luokseni ja sanoi, että sinulla on kaksi miestä hoitamassa pientä punaista munaa. Me adoptoimme kumppanini kanssa pienen tytön Afrikasta. Näyttämöllä oli meidän perheemme”. Valkoinen sopiikin erinomaisesti vaikkapa erilaisuuden teeman käsittelyyn.

Näytelmästä on syksyn aikana paljon päiväesityksiä. Kesto on noin 40 minuuttia, ei väliaikaa. Kaikki liput ovat 10 euroa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson, sari.andersson@ttt-teatteri.fi, 050  5969 069

Näytelmän kuvat

Näytelmän sivut