Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Palkittu taiteilijakaksikko voitti Olarin seurakunnan kutsukilpailun

Espoon seurakunnat

Palkittu taiteilijakaksikko voitti Olarin seurakunnan kutsukilpailun

Julkaistu: 06.05.2015 klo 10:30
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Palkittu taiteilijakaksikko voitti Olarin seurakunnan kutsukilpailun

Olarin seurakunnan Kastettujen puu -taideteoksen kutsukilpailun voittajaksi on valittu ehdotus nimeltä ”Te olette oksat”. Teoksen on suunnitellut työryhmä Helena Hietanen ja Jaakko Niemelä. Teos on valkoiseksi maalattu reliefimäinen puu.

Helena Hietanen ja Jaakko Niemelä ovat saaneet töistään useita palkintoja ja tunnustuksia sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Helena Hietasen Teknopitsi-teos oli esillä Venetsian biennaalissa 1997 ja William Thuring -säätiön pääpalkinnon hän sai vuonna 2007. Jaakko Niemelän teoksia on lukuisissa suomalaisissa kokoelmissa. Hietanen ja Niemelä saivat yhdessä Helsingin kaupungin kulttuuripalkinnon 2009. Molemmat ovat myös saaneet kuvataiteen valtionpalkinnot ja olleet Ars Fennica -ehdokkaina.

Nyt voittaneen teoksen valintakriteerinä oli muun muassa sen teologinen yhteys kasteeseen. Kastettujen puu viittaa ”Elämän puuhun”, jonka raamatullinen tausta on 1. Mooseksen kirjassa. Tämä myyttinen puu lahjoittaa kuolemattomuuden, samoin kuin kaste kantaa iankaikkiseen elämään. Voittaneen ehdotuksen reliefimäinen toteutus sopii palkintolautakunnan mukaan parhaiten myös kirkon arkkitehtuuriin ja tilaan. Teoksessa yhdistyvät geometrisyys ja orgaanisuus.

Kastettujen puu on kirkkosalissa oleva taideteos, johon jokainen seurakunnassa kastettu saa oman nimilaatan. Laattaan kirjoitetaan etunimet ja kastepäivä.  Nyt palkitussa teoksessa nimilaatta on toteutettu oksana, mistä teoksen nimikin ”Te olette oksat” tulee. Puu kasvaa näin koko ajan, kunnes kastettavat kutsutaan messuun, jossa heille luovutetaan omasta kasteesta muistuttava nimilaatta. Nimilaatta toimii kauniina esineenä kasteperheen kotona.

”Kilpailun vaatimukset olivat haastavia sekä tilan, että nimilaatan asettamien vaatimusten takia”, kertoo palkintolautakunnan puheenjohtaja Antti Kruus.

Kruusin mukaan teosehdotukset olivat toteutukseltaan hyvin erilaisia, mutta kaikki korkeatasoisia ja huolella sekä kirkkotilan että käytännön vaatimuksia varten mietittyjä. Kastettujen puu tulee sijoittumaan kirkon takaosaan, alttaritaulua vastapäätä ja läntisen sisäänkäynnin viereen.

Taideteoksen suunnittelun ja toteutuksen kokonaiskattohinta on 30 000 euroa. Seurakuntaneuvosto päättää kesäkuussa teoksen hankinnasta ja valmis teos on tarkoitus julkistaa ensimmäisenä adventtina 29.11.2015.

Kilpailuun kutsutut muut taiteilijat ovat Jukka Mäkelä, Kirsi Kaulanen ja Petri Eskelinen. Palkintolautakuntaan kuuluvat kappalainen Antti Kruus, arkkitehti Simo Paavilainen, seurakuntaneuvoston jäsen Bo Grönholm, taiteilijaedustajat: Vesa-Pekka Rannikko ja Marko Vuokola sekä sihteerinä Päivi Korppi.

Kappalainen Antti Kruus 040 531 1051
Seurakuntasihteeri Päivi Korppi 050 364 6771

Liitteenä palkintolautakunnan lausunto sekä kuvia palkituista taiteilijoista ja teoksesta. Kuvat: Åke Jauhiainen

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi