Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Oulu Sinfonia esittää Sibeliuksen Kullervon

Oulu Sinfonia

Oulu Sinfonia esittää Sibeliuksen Kullervon

Julkaistu: 02.11.2015 klo 13:59
Julkaisija: Oulu Sinfonia

Kansallissäveltäjä Jean Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuoden yksi huipentuma Oulussa kuullaan torstaina 5.11. klo 19.00 Madetojan salissa. Kalevalaan perustuva Kullervo-sinfonia saavutti aikoinaan huikean yleisösuosion, mutta Sibelius kuitenkin kielsi sinfoniansa esityksen elinaikanaan. Sinfonia kertoo tarinan kovan onnen Kullervosta, joka viettelee tietämättään sisarensa, surmaa vihollisensa ja lopulta päätyy syöksymään miekkaansa. Kuoroina Kullervo-sinfoniassa ovat Mihkel Kolditsin valmentamat Pohjan Laulu ja Haukiputaan mieskuoro ja konsertin johtaa Oulu Sinfonian ylikapellimestari Johannes Gustavsson. Solisteina ovat sopraano Johanna Rusanen-Kartano ja baritoni Ville Rusanen.

Sopraano Johanna Rusanen-Kartano on yksi kysytyimpiä orkesteri- ja oratoriosolistejamme. Rusanen-Kartano on tullut tutuksi etenkin suomalaisoopperoiden vahvojen naisroolien tulkitsijana. Hän on tuttu vieras muun muassa Savonlinnan oopperajuhlilla, Suomen Kansallisoopperassa ja Berliinin Deutsche Operissa. Sibeliuksen Kullervo-sinfonia on kuulunut valovoimaisen sopraanon ohjelmistoon vuodesta 1996 alkaen. Kansainvälistä uraa luova baritoni Ville Rusanen vierailee aktiivisesti muun muassa Suomen Kansallisoopperassa. Sisarukset ovat esittäneet teosta useasti yhdessä ja erikseen.

Leena Pälli, intendetti