Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Onneks tänne saa tulla kännissä!

Nordbooks

Onneks tänne saa tulla kännissä!

Julkaistu: 24.02.2015 klo 13:48
Julkaisija: Nordbooks

Onko ammattikoulusta tullut osalle nuorista pelkkä säilytyspaikka, johon on pakko mennä, jotta työllisyystilastot pysyvät kauniimpina ja kouluja pyörittävät "kiinteistökuntainliitot" saavat valtionosuutensa?  Kuinka paljon pahoinvointia hyvinvointivaltio saa tuottaa?  Ketä varten koulua pyöritetään ja mitä voi vaatia oppilaalta tai opettajalta?

Muun muassa näitä kysymyksiä käsittelee Minna Finstadin ja Sari Salmisen kirja "Onneks tänne saa tulla kännissä - tarinoita ammattikoulusta".

Kansikuva (300dpi)

Kansikuva (web)

Minna Finstad

Sari Salminen

Arvostelukappaletilaukset kirjat@nordbooks.fi

Esittelyteksti:

Make on hinttari! Make on yks vitun neekerihomo!” kuuluu takapulpetista.

Sakari mitä ihmettä sinä sanoit?” kysyn.

Poika katsoo poispäin.

Tuo oli täysin asiatonta. Nyt pyydät Markukselta anteeksi, ihan saman tien!”

Siis mitä vittuu?”

Sä kuule lähdet ulos luokasta saman tien jos ei kielenkäyttö muutu!” Ääneni alkaa kohota rakennusalan ammattikoululaisten toisen vuosikurssin työelämätiedon tunnilla.

Mut vittu ku Make on oikeesti hintti!”

Anni pääsee viransijaiseksi ammattikoulun opettajaksi. Oppilaat ovat ihan mukavia, mutta opettaakin pitäisi. Työyhteisö näyttää raadolliset puolensa ja yksityiselämässäkin takkuaa...

Kirjan tavoitteena on kiinnittää huomiota nuorison pahoinvointiin ja syrjäytymiseen, mikä tuntuu yhä edelleen olevan ajankohtaista. Käsikirjoitus koostuu erillisistä tarinoista, jotka nivoutuvat toisiinsa. Käsikirjoituksesta lohkottu novelli sai kunniamaininnan Tampereen Työväenkirjallisuudenpäivän kirjoituskilpailussa 2013 ja on julkaistu "Päätön - novelleja työstä ja työttömyydestä" kokoomateoksessa.

Molemmat kirjoittajat ovat työskennelleet opettajina ammatillisissa oppilaitoksissa.

Nordbooks on Kemissä toimiva kustantamo

Kustantaja Matti Ylipiessa 045 134 6090