Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Oma ulkonäkö muistoissani – mieleen jääneitä tuntemuksia ja kauaskantoisia vaikutuksia

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 21.12.2015 klo 10:22
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Oma ulkonäkö muistoissani kirjoituskeruu päättyi 31.10.2015. Keruu tuotti 102 tärkeää ja mielenkiintoista muistelutarinaa kirjoittajien lapsuuden ja nuoruuden kokemuksista. Aineisto tuo selkeästi esiin omaan ulkonäköön kohdistuneiden huomautusten tunteenomaiset vaikutukset, joiden seurauksia kirjoittajat saattavat yhä kantaa mielissään ja ruumiissaan.

Keruun tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten lähisukulainen on vaikuttanut kirjoittajan käsityksiin omasta ulkonäöstään lapsuudessa ja nuoruudessa. Aihe on innostanut pääosin eri-ikäisiä naisia ympäri maan; onpa muutama mieskin halunnut kertoa oman ulkonäkötarinansa. Yhteistä muisteluille on se, että kokemukset painottuvat kielteisiin muistoihin. Useimmissa tapauksissa äitien sanat ja katseet ovat jättäneet syviä arpia tyttölapsiensa mieliin. Monet kirjoittajat muistavat itsensä lihavina ja lihaviksi nimettyinä lapsina. Nämä vaikutukset ovat voineet ilmetä nuoruudessa ja aikuisiällä muun muassa syömishäiriöinä ja kapinapukeutumisena.

Kirjoittamisensa lomassa ihmiset ovat onneksi selanneet omia valokuva-albumeitaan. Itsensä rumiksi, pulleiksi tai liian laihoiksi ja rinnattomiksi sekä kaikin puolin surkeiksi muistelevat kirjoittajat ovat nyt aikuisina voineet todeta, että luokkakuvissaan he ovatkin varsin sieviä – eivät lainkaan epämuodostuneita ja torjuttavia.

Kirjoittajat ymmärtävät nyt aikuisina, että oman heikon itsetuntonsa ja -luottamuksensa takia he ovat olleet haavoitettuja ja haavoittuvia – lähisukulaisten huomautusten lisäksi usein myös kouluissaan kiusattuja. On myös tarinoita, joissa kukaan omainen ei suoranaisesti ole sanonut ilkeitä sanoja kirjoittajan ulkonäöstä, mutta lapsi tai nuori on omassa mielessään kokenut ulkoisen olemuksensa valtavan epämiellyttäväksi.

Keruun tuloksena on tuotettu myös voimauttavia kertomuksia. Lähisukulaisten ihastelevat katseet ja hyväksyvät ulkonäkökommentit ovat luoneet tunteen syvällekäyvästä kelvollisuudesta. Lohdullista on lukea, miten monissa tapauksissa puolison hyväksyntä ja ulkonäkökehut ovat saaneet kirjoittajan uskomaan omaan viehättävyyteensä vasta aikuisiällä.

Lämmin kiitos kaikille keruuseen osallistuneille! Kirjoittajien kesken on arvottu kirjapalkintoja, jotka on lähetetty saajilleen.

Oma ulkonäkö muistoissani -keruun järjesti SKS. Tarkempia tutkimustuloksia odotellessa lisätietoja tutkimuksen kulusta antaa mielellään FT, tutkija Marjo Kamila Seinäjoen yliopistokeskuksesta. Yhteystiedot marjo.kamila@netikka.fi.

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki