Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Olarin seurakunnan ”Kastettujen puu” -taideteosehdotuksen julkistamistilaisuus

Espoon seurakunnat

Olarin seurakunnan ”Kastettujen puu” -taideteosehdotuksen julkistamistilaisuus

Kutsu.
Julkaistu: 29.04.2015 klo 17:16
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Olarin seurakunta on järjestänyt Kastettujen puu –taideteoksesta kutsukilpailun. Teosehdotusten voittaja julkistetaan Olarin kirkossa järjestettävässä tilaisuudessa tiistaina 5.5.2015 klo 14.

Olarin seurakunnan kilpailuun kutsumat taiteilijat ovat Jukka Mäkelä, Kirsi Kaulanen, Petri Eskelinen sekä työryhmä Helena Hietanen ja Jaakko Niemelä. Kilpailuaika päättyi 20.4.2015.  Palkintolautakunnan mukaan kaikki ehdotukset olivat korkeatasoisia ja huolella mietittyjä.

Kastettujen puu on kirkkosalissa oleva taideteos, johon jokainen seurakunnassa kastettu merkitään nimilaatalla, johon on kirjoitettu kastetun etunimet sekä kastepäivä.  Puu kasvaa näin koko ajan, kunnes kastettavat kutsutaan seurakunnan kutsumessuun, jossa heille luovutetaan omasta kasteesta muistuttava nimilaatta.

Kastettujen puu tulee sijoittumaan kirkon takaosaan, alttaritaulua vastapäätä ja läntisen sisäänkäynnin viereen. Kastettujen puu viittaa ”Elämän puuhun”, jonka raamatullinen tausta on 1. Mooseksen kirjassa. Tämä myyttinen puu lahjoittaa kuolemattomuuden, samoin kuin kaste kantaa iankaikkiseen elämään.

Seurakuntaneuvosto päättää kesäkuussa teoksen hankinnasta ja valmis teos on tarkoitus julkistaa ensimmäisenä adventtina 29.11.2015. Taideteoksen suunnittelun ja toteutuksen kokonaiskattohinta on 30 000 euroa.

Palkintolautakuntaan kuuluvat kappalainen Antti Kruus, arkkitehti Simo Paavilainen, seurakuntaneuvoston jäsen Bo Grönholm, taiteilijaedustajat Vesa-Pekka Rannikko ja Marko Vuokola sekä sihteerinä Päivi Korppi.

Kappalainen Antti Kruus 040 531 1051
Seurakuntasihteeri Päivi Korppi 050 364 6771

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi