Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Olarin kirkon Kastettujen puu -taideteos siunataan adventtina

Espoon seurakunnat

Olarin kirkon Kastettujen puu -taideteos siunataan adventtina

Julkaistu: 17.11.2015 klo 11:43
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Olarin kirkkoon Espooseen pystytetään marraskuun aikana Kastettujen puu -taideteos. Se siunataan käyttöön 1. adventtisunnuntaina Hoosianna-kirkossa 29.11. klo 10. Siunaamisen toimittaa lääninrovasti, kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja.

”Te olette oksat” -niminen teos on kutsukilpailun voittaneiden taiteilijoiden Helena Hietasen ja Jaakko Niemelän tekemä. Kukin seurakunnan jäseneksi kastettava pienokainen saa puuhun oman nimilaattansa, johon merkitään lapsen etunimi ja kastepäivä. Nimilaatat ovat oksan muotoisia ja osa taideteosta. Laattojen lisääntyessä puun lehvästö kasvaa ja muuttuu näin viikko viikolta.

Taideteos sijoitetaan kirkkosalin takaseinälle vastapäätä alttaritaulua. Kaksi kertaa vuodessa kastetut ja heidän läheisensä kutsutaan messuun, jossa puuhun kertyneet nimilaatat annetaan kasteperheille muistoksi. Teoksen välityksellä halutaan tukea lasten vanhempia ja kummeja kristillisessä kasvatuksessa sekä korostaa kasteen ainutkertaista merkitystä.

Taiteilijat Helena Hietanen ja Jaakko Niemelä ovat saaneet töistään useita palkintoja ja tunnustuksia sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Hietasen Teknopitsi-teos oli esillä Venetsian biennaalissa 1997 ja William Thuring -säätiön pääpalkinnon hän sai vuonna 2007. Niemelän teoksia on lukuisissa suomalaisissa kokoelmissa. Hietanen ja Niemelä saivat yhdessä Helsingin kaupungin kulttuuripalkinnon 2009. Molemmat ovat myös saaneet kuvataiteen valtionpalkinnot ja olleet Ars Fennica -ehdokkaina.

Hoosianna-kirkossa saa ensiesityksensä Jyrki Linjaman tilaisuutta varten säveltämä musiikkiteos “Kastemusiikkia (Martti Luther) sopraanolle ja uruille”. Sävellystyötä ovat tukeneet Espoon seurakunnat ja Kirkkomusiikin säveltäjät ry.

Linjama kuvaa sävellystään seuraavasti: ”Teoksen tekstinä on Lutherin kastevirren 214 sanat, mutta säveltämässäni musiikissa tuskin on mitään virsimäistä. Minua puhutteli Lutherin tekstin verevyys ja suoruus: annoin tekstin muuttua veden ja kellojen ääniksi, julistavuudeksikin, unohtamatta lapsen hämmästelykykyä.”

Taiteilija Helena Hietanen on paikalla haastatteluja varten teoksen pystytyksen yhteydessä pe 27.11. klo 13–14 Olarin kirkossa, Olarinluoma 4.

Valmis teos on kuvattavissa Hoosianna-kirkossa su 29.11. klo 10 alkaen, Olarin kirkko, Olarinluoma 4. Taiteilija Helena Hietanen ja säveltäjä Jyrki Linjama ovat paikalla messun ajan sekä messun jälkeen, klo 11.30 alkaen, haastatteluja varten.

Olarin seurakunnan kirkkoherra Salla-Maria Viitapohja, 040 513 0857, salla-maria.viitapohja@evl.fi

sekä taiteilija Jaakko Niemelä, 050 598 4201, jaakko.niemela@nic.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.