Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Nykykirjailijoiden haastatteluhanke loppusuoralla

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Nykykirjailijoiden haastatteluhanke loppusuoralla

Julkaistu: 08.10.2015 klo 09:46
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

SKS on pian päättyvässä Puhuva kirjailija – kertova arkisto -kirjailijahaastatteluhankkeessa tallentanut sellaisia kirjailijantyötä koskevia tietoja, ajatuksia ja kokemuksia, joita muuten on vaikea tavoittaa.

Puhuva kirjailija – kertova arkisto -hankkeessa (2012–2015) haastatellut kirjailijat puhuvat oman työnsä ohella kirjallisuuden ja kirjailijuuden merkityksistä sekä kirjailijan työn ehdoista 2010-luvun Suomessa. Haastatellut kirjailijat ovat eri-ikäisiä ja uransa eri vaiheissa. Kirjailijoita ovat haastatelleet kriitikot, tutkijat, kääntäjät, kustannustoimittajat ja tai toiset kirjailijat, ja näin syntyneet keskustelut käsittelevät ja dokumentoivat koko kirjallisuuden kenttää ja siinä tapahtuvia muutoksia,

Aleksis Kiven ja suomalaisen kirjallisuuden päivään mennessä haastatellut kirjailijat ovat Yousif Abu al Fawz, Riikka Ala-Harja, Martti Anhava, Kari Aronpuro, Kristina Carlson, Pirjo Hassinen, Hannu Helin, Antti Hyry, Olli Jalonen, Jari Järvelä, Riina Katajavuori, Jyrki Kiiskinen, Karri Kokko, Juha-Pekka Koskinen, Sirpa Kähkönen, Heidi Köngäs, Kari Levola, Maritta Lintunen, Kiba Lumberg, Tittamari Marttinen-Envall, Tommi Melender, Matti Mäkelä, Harri Nordell, Antti Nylén, Raija Oranen, Markku Paasonen, Maria Peura, Tiina Pystynen, Markku Pääskynen, Hannu Raittila, Mikko Rimminen, Asko Sahlberg, Helena Sinervo, Johanna Sinisalo, Jouko Sirola, Anja Snellman, Anni Sumari, Saila Susiluoto, Petri Tamminen, Jyrki Vainonen, Kaarina Valoaalto, Johanna Venho, Maarit Verronen ja Merja Virolainen.

Hankkeen ohjausryhmään kuuluivat kriitikko Mervi Kantokorpi, toimittaja, kirjailija Jani Saxell ja kustantaja Touko Siltala sekä arkistonjohtaja, dosentti Ulla-Maija Peltonen (puheenjohtaja) ja arkistotutkija Katri Kivilaakso (koordinaattori).

Kiitämme kaikki mukana olleita kirjailijoita ja haastattelijoita.

Puhuva kirjailija – kertova arkisto -hankkeessa on tavoitteena saada valmiiksi kaikkiaan 65 kirjailijan haastattelut, kun hanke päättyy kuluvan vuoden lopussa.

Kaikki haastattelut ovat tutkijoiden ja opiskelijoiden käytettävissä sitä mukaa kun ne valmistuvat. Joidenkin haastattelujen kuuntelemiseen tarvitaan kirjailijan tai arkiston lupa. SKS:n arkiston tehtävänä on varmistaa kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien aineistojen säilyminen ja niiden käytettävyys sekä edistää tutkimusta. Puhuva kirjailija – kertova arkisto -hanke kartutti merkittävällä tavalla SKS:n arkiston kokoelmia.

Puhuva kirjailija – kertova arkisto -hanketta ovat SKS:n oman rahoituksen lisäksi tukeneet Koneen säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Otavan kirjasäätiö, Suomen Kulttuurirahasto sekä WSOY:n kirjallisuussäätiö.

Puhuva kirjailija – kertova arkisto -hankkeen päätösseminaari on perjantaina 9.10.2015 klo 14–16 SKS:n juhlasalissa, Hallituskatu 1, Helsinki.

Lisätietoja: Katri Kivilaakso, puh. 040 534 1923, Ulla-Maija Peltonen, puh. 040 580 4943, etunimi.sukunimi@finlit.fi.

____________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura, joka toimii muistiorganisaationa, tutkimuslaitoksena ja kulttuurijärjestönä. Sen osastot ovat arkisto, kirjasto, tutkimusosasto, kustantamo ja FILI. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä. SKS:n palveluksessa työskentelee tällä hetkellä vajaat sata henkilöä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki