Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Nuorten viestintä yhä visuaalisempaa – myös tutkijat kiinnostuneita kuvista

Nuorisotutkimusseura ry

Nuorten viestintä yhä visuaalisempaa – myös tutkijat kiinnostuneita kuvista

Julkaistu: 21.10.2015 klo 11:31
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Visuaalinen kulttuuri on lisääntynyt räjähdysmäisesti lasten ja nuorten arjessa. Somessa lähetellään kuvaherjoja, iltaisin katsotaan elokuvia, otetaan selfieitä, viestitään hymiöiden avulla ja pelataan digitaalisia pelejä. Visuaalisuuden avulla tuotetaan ymmärrystä maailmasta ja itsestä. Myös tutkijat ovat yhä kiinnostuneempia lasten ja nuorten visuaalisesta maailmasta.

Kuvat osaksi tiedettä

Kuvat ovat yhä keskeisempi osa eri tieteenalojen tutkimusta. Marleena Mustolan, Johanna Mykkäsen, Marja Leena Böökin ja Antti-Ville Kärjän toimittama kirja Visuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa (Nuorisotutkimusseura 2015) lähestyy visuaalisuutta niin kasvatustieteen, sosiologian, taiteen ja kulttuurintutkimuksen, maantieteen, liikuntatieteen, uskontotieteen kuin perhetutkimuksen kautta.

– Kirjassa avaamme sitä, mitä kaikkea visuaalisuus voi olla ja miten sitä voidaan tuottaa, ymmärtää ja tutkia erityisesti lasten ja nuorten elämänpiireissä, kertovat toimittajat.

Parkouria ja kuvaherjoja

Tutkijat ovat kiinnostuneita lasten ja nuorten omaehtoisesta kulttuurista, kuten parkourista ja netissä kiertävistä kuvaherjoista. Niiden avulla voi saada ainutlaatuista tietoa lasten ja nuorten elämästä.  Toisinaan visuaalisia keinoja voi käyttää myös tutkijan apuna.

– Joskus ilman kuvia haastateltavia ei tahdo saada puhumaan juuri lainkaan. Esimerkiksi piirtäminen saattaa toimia jäänmurtajana tutkijan ja haastateltavan välillä, kirjan toimittajat huomauttavat.

Koulukin reagoi kuvalliseen kulttuuriin

Koska lasten ja nuorten kulttuuri on vahvasti visuaalista, tämä parhaimmillaan huomioidaan myös koulun arjessa.

– Opiskelijoiden käsitys omista vaikutusmahdollisuuksista voi jäädä heikoksi, mikäli kysymyksiä ratkotaan ilman yhteyttä nuorten omaan elämismaailmaan, toteavat kasvatustieteilijät Reetta Hyvärinen ja Elina Särkelä.

Uudessa opetussuunnitelmassa korostuukin monilukutaito, joka pitää sisällään myös kuvien kriittisen lukutaidon.

Kirjan tiedot: Marleena Mustola, Johanna Mykkänen, Marja Leena Böök & Antti-Ville Kärjä (toim.) Visuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa. Nuorisotutkimusseuran/Nuorisotutkimusverkoston julkaisuja 170, Tiede, ISBN 978-952-5994-90-2, ISSN 1799-9219, Kl 16.7, nid, 230 s., 30 euroa

Sisällysluettelo: http://nuorisotutkimusseura.fi/visuaaliset-menetelmat-lapsuuden-ja-nuorisotutkimuksessa

Marleena Mustola

marleena.mustola@jyu.fi

Johanna Mykkänen

johanna.mykkanen@jyu.fi

Marja Leena Böök

marja.leena.book@jyu.fi

Antti-Ville Kärjä

antti-ville.karja@nuorisotutkimus.fi

Kirjan tilaukset Nuorisotutkimusverkoston verkkokaupasta: www.nuorisotutkimusseura.fi/catalog. Myös kirjakauppoihin voi tilata kirjaa. Nuorisotutkimusverkoston kirjat ovat kattavasti saatavilla seuraavista kaupoista Helsingissä: Kurvin Kirja (Hämeentie 48), Rosebud Kolmen Sepän Kirjakauppa (Kaivopiha), Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7) ja Tiedekirja (Snellmaninkatu 13).

Kirjan toimittajista Antti-Ville Kärjä on tavattavissa Helsingin kirjamessuilla Nuorisotutkimusseuran osastolla 6e120 lauantaina 24.10. klo 16-17. Katso Nuorisotutkimusseuran koko kirjamessuohjelma täältä: http://www.nuorisotutkimusseura.fi/ajankohtaista/kirjamessut

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.