Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Nobel-palkitun Rabindranath Tagoren Sininen sari on kokoelma aistillisia rakkausrunoja

Basam Books

Julkaistu: 09.10.2014 klo 09:58
Julkaisija: Basam Books

Intialainen Rabindranath Tagore (1861–1941) oli monipuolinen taiteilija ja yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon vuonna 1913.

Hänet on opittu länsimaissa tuntemaan lähinnä uskonnollisena runoilijana, vaikka hänen aiheensa ammentavat myös rakkaudesta ja luonnosta. Sininen sari – lauluja rakkaudesta esitteleekin tätä vähemmän tunnettua puolta Tagoren tuotannosta. Tagoren aistillisissa runoissa rakkaus kukoistaa, kukat loistavat ja horisontti on kaukana. Bambutiheikön syli on varjoisa ja ruoho on hyväilevän pehmeää.

Mukana kokoelmassa on aiemmin suomeksi julkaistuja runoja, mutta myös uusia suomennoksia selityksineen. Runot on valikoinut ja suomentanut Hannele Pohjanmies. Hannele Pohjanmies on filosofian maisteri, vapaa kirjoittaja ja kääntäjä. Hän on suomentanut kahdeksan Rabindranath Tagoren runokokoelmaa sekä Buddhadeva Bosen kokoelman Kalkutta ja muita runoja (Basam Books 2013).

Arvostelukappaleet:

Anna Ulvinen

anna.ulvinen@basambooks.fi

www.basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.