Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Niin kasaria! – 1980-luvun musiikkimuistot talteen

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Niin kasaria! – 1980-luvun musiikkimuistot talteen

Julkaistu: 28.01.2015 klo 11:32
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Elitkö nuoruuttasi 1980-luvulla? Kerro millaisia musiikkiin liittyviä muistoja sinulla on tuolta vuosikymmeneltä!

1980-luku päättyi neljännesvuosisata sitten. Populaarimusiikissa vuosikymmen sisälsi monenlaisia tyylejä ja alakulttuureita: Suomessa oli Eput, Popeda, Pelle Miljoona ja maailmalla puolestaan Clash, U2, Wham ja Stock, Aitken, Waterman – ja kaikkea muuta maan ja taivaan välillä Yleisradion Rockradiota, taivaskanavien musiikkivideotarjontaa ja muita kaupallisia medioita unohtamatta.

Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitoksen koordinoima Niin kasaria -tutkimusohjelma, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Svenska litteratursällskapet i Finland keräävät 1980-luvulla nuoruuttaan eläneiden suomalaisten musiikkiin liittyviä kertomuksia 1.2.–30.11.2015. Kirjoitusten avulla halutaan hahmottaa, miten musiikki kuului, näkyi ja vaikutti 1980-luvun suomalaisiin nuoriin. Tutkimuksessa kartoitetaan myös, miten tuota aikakautta muistetaan ja mitä merkityksiä musiikille annettiin ja annetaan nykypäivänä.

1980-luvun musiikkimaailmaa voi muistella esimerkiksi kertomalla omasta ja ystäviensä musiikkimausta 1980-luvulla, mistä musiikkia saatiin, kenen kanssa ja missä musiikkia kuunneltiin. Muistoja toivotaan myös uusiin artisteihin tutustumisesta sekä musiikin kuuntelun vaikutteista pukeutumiseen ja harrastuksiin. Kirjoitusten lisäksi kuva-aineisto on tervetullutta.

Parhaat kirjoitukset palkitaan 1980-luvun musiikkiin liittyvillä palkinnoilla. Keruun tuloksista tiedotetaan joulukuussa 2015.

Vastausohjeet: http://www.finlit.fi/niin_kasaria

SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi
professori Petri Karonen, p. 0400 247 388, niinkasaria@jyu.fi

____________________________________________________________________________________________________