Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Neitsytkivi aloittaa ruotsalaisen kirjailijakaksikon uuden jännityssarjan

Bazar Kustannus Oy

Neitsytkivi aloittaa ruotsalaisen kirjailijakaksikon uuden jännityssarjan

Julkaistu: 03.06.2014 klo 09:00
Julkaisija: Bazar Kustannus Oy

Uudesta-Seelannista löytyy kivi, joka saattaa mullistaa luonnonlait. Kaksisataa vuotta myöhemmin tuo erikoinen kivi on päätynyt nuoren opiskelijatytön haltuun. Neitsytkivi on kuusiosaisen jännityssarjan avausosa. Michael Mortimer -pseudonyymin takana ovat palkitut kirjailijat Daniel Sjölin ja Jerker Virdborg.

1700-luvulla Carl von Linnén oppilas Daniel Solander löytää tutkimusmatkallaan erikoisen kiven.  Matkan aikana kivi särkyy, ja osa siitä katoaa. Ajan kuluessa kiven osat päätyvät Nils Bohrille, Greta Garbolle ja Josef Stalinille. Mysteeri pysyy kuitenkin maailmalta salassa.

Biologian opiskelija Ida Nordlund saa isoäidiltään, Venäjällä asuvalta tutkijalta, kummallisen puhelinsoiton. Ida saa kutsun Nobel-illallisille, ja hänen tulisi noutaa sieltä lipas. Ida osallistuu arvokkaaseen tilaisuuteen pahaa-aavistamattomana. Illan aikana tapahtumat johtavat arvaamattomiin käänteisiin, ja Ida joutuu pakenemaan lippaan kanssa. Vauhdikas takaa-ajo alkaa, eikä Ida voi tietää keneen luottaa. Ja mikä on se erikoinen kivi, joka hänen tulee toimittaa isoäidilleen? Suomen kautta lopulta Venäjälle saakka ulottuvan pakomatkan aikana nuori nainen kohtaa myös oman sukunsa ja historiansa vaietut salaisuudet.

Neitsytkivi aloittaa kuusiosaisen, seikkailua ja tiedettä yhdistävän jännityssarjan. Teos ilmestyi Ruotsissa syksyllä 2013, ja sarjan toinen osa Fossildrottningen julkaistiin toukokuussa 2014.

Michael Mortimer -pseudonyymin takana ovat ruotsalaiskirjailijat Daniel Sjölin (s. 1977) ja Jerker Virdborg (s. 1971). Sjölin on ammatiltaan kirjailija, televisiotoimittaja ja kirjallisuuskriitikko. Hän on isännöinyt muun muassa SVT:n kirjallisuusohjelmaa Babel. Sjölin on kirjoittanut omalla nimellään kolme romaania, joista viimeisin (Värdens sista romanen) nimettiin Augustpris-ehdokkaaksi vuonna 2007. Kirjailija ja kulttuuritoimittaja Jerker Virdborg on julkaissut aikaisemmin useita novelleja ja romaaneja. Sjölinin ja Virdborgin teoksia on huomioitu useilla kirjallisuuspalkinnoilla.

Ruotsinkielinen alkuteos: Jungfrustenen
Suomennos: Anu Koivunen
Sidottu / 557 sivua
KL: 84.2
Julkaisupäivä: 3.6.2014

”Harvoin kirja tempaa näin mukaansa ja kuljettaa kokonaan toiseen ulottuvuuteen opettaen samaan aikaan – perustavanlaatuisella tavalla – asioita maailmasta jossa elämme.”
Swedish Book Review

Lisätietoja, haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet

Bazar Kustannus Oy / Tiedotus: Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, s-posti vilja@bazarkustannus.fi

LIITTEET: Kansi_Neitsytkivi, Michael Mortimer (c) Magnus Liam Karlsson

Bazar Kustannus Oy on osa pohjoismaista Bazar Publishers -kustantamoryhmää. Suomessa Bazar Kustannus Oy kustantaa pääasiassa käännöskirjallisuutta, mutta tavoitteena on tehdä myös suomalaista kirjallisuutta tunnetuksi muissa Pohjoismaissa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki