Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Näyttelijä Pekka Heikkisen monologi Näillä mennään vierailee TTT:ssä

Tampereen Työväen Teatteri

Näyttelijä Pekka Heikkisen monologi Näillä mennään vierailee TTT:ssä

Julkaistu: 26.08.2014 klo 14:15
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Mediatiedote 26.8.2014 vapaa julkaistavaksi

Näyttelijä Pekka Heikkinen nähdään vuosien jälkeen Tampereen Työväen Teatterin lavalla, kun hänen tähdittämänsä kiitetty monologi Näillä mennään vierailee Kellariteatterissa keskiviikkona 22.10. klo 19 ja lauantaina 1.11. klo 18.

Tositapahtumiin perustuva, totta ja tarinaa sisältävä monologinäytelmä kertoo elämän mukiloimasta ihmisestä, halvaantuneesta näyttelijästä, joka vuosien hiljaiselon jälkeen palaa teatterikentälle. Viiteentoista vuoteen hän ei ole ollut yleisön edessä näyttämöllä, mutta viisitoista vuotta hän on näytellyt — koko ajan ja kaikille, itselleenkin.

Esitys on luonteeltaan koominen ja kannustava, elämän julmaa puolta unohtamatta. Monitasoinen esitys ulottuu runoista ja lauluista aina suorasukaiseen ja väkevään dialogiin, jota päähenkilö käy muiden muassa Jumalan kanssa. Hän rynnii pelon ja häpeän läpi vastaillen samalla monenkirjaviin kysymyksiin, joita ihmiset halvaantuneelle henkilölle tapaavat esittää.

Käsikirjoittaja-ohjaaja Heikki Huttu-Hiltunen on tehnyt monologin yhdessä sen esittäjän ja esikuvan Pekka Heikkisen kanssa. Heikkinen oli näyttelijänä TTT:ssä 1996-1998 ja on tuttu myös muun muassa tv-sarjoista Hovimäki ja Taivaan tulet. Esitys pohjautuu liikenneonnettomuudessa vuonna 1998 alaraajoistaan halvaantuneen näyttelijän omaan elämään.

Näytelmä sai kantaesityksensä Helsingin Juhlaviikoilla elokuussa 2013 ja esitys on sittemmin kiertänyt eri teattereissa. Kesällä se nähtiin Tampereen Teatterikesässä Hurma Monologifestivaaleilla. ”Heikkisen läsnäolo näyttämöllä on niin vahvan shamanistinen, että myös katsoja vapautuu arkisista rajoitteistaan”, totesi Helsingin Sanomissa kriittikko Lauri Meri Kansallisteatterin esityksestä.

Kynnys ry myönsi vuonna 2013 Vimma-palkkinon Pekka Heikkiselle vammaispoliittisen taiteen näkyvyyden ja arvostuksen edistämisestä.

Saliin on varattu tähän esitykseen useita pyörätuolipaikkoja. Näytelmän kesto on noin tunti, kaikki liput 20 €.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
tiedottaja Sari Andersson, 050 5969 069, sari.andersson@ttt-teatteri.fi